Ανεξάρτητα από το πόσο ενθουσιασμένο είναι το παιδί σας που θα διαλέξει παγούρι, καλαθάκι για το κολατσιό ή το φαγάκι του και σχολική τσάντα, πιθανότατα να υπάρξουν και κάποια ξεσπάσματα που θα ζητά να μην πάει σχολείο.
Καλά τα λέγατε εσείς ένα ολόκληρο καλοκαίρι, ωραία αντιδρούσε κι εκείνο, όμως τώρα που οι μέρες πλησιάζουν ίσως να βλέπετε μια αλλαγή στη συμπεριφορά του και φυσικά ο ενθουσιασμός να έχει δώσει τη θέση του στο άγχος, στην ανασφάλεια. Όμως πριν αγχωθείτε και εσείς ή σας πιάσει απελπισία, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι υπάρχουν πράγματα που μπορείτε να πείτε για να το καθησυχάσετε.
Εξηγήστε με ήρεμο τόνο ότι το σχολείο είναι το σωστό μέρος για να βρίσκεται και ότι όλα θα πάνε καλά. Θα βρει παλιούς συμμαθητές του, θα δημιουργήσει νέες φιλίες και θα κάνει πολλά καινούρια πράγματα.
Ακολουθούν μερικές φράσεις που θα ενθαρρύνουν το παιδί σας να πάει σχολείο. Όλες είναι εμπνευσμένες από τη μοντεσσοριανή μέθοδο.
«Δεν έχεις να φοβάσαι τίποτα στο σχολείο»
Εξηγήστε στα παιδιά σας ότι το σχολείο είναι ένα ασφαλές περιβάλλον και η δασκάλα του (ή δάσκαλος) θα νοιάζεται για εκείνο. Αν το παιδί σας αισθανθεί τον δικό σας δισταγμό ή τους δικούς σας φόβους, παρά τα όσα καλά και θετικά του λέτε δεν θα αισθανθεί ασφάλεια. Πώς μπορούν να είναι ασφαλή αν φοβάστε εσείς να τα αποχωριστείτε;
«Σε αγαπώ και ξέρω ότι μπορείς να τα καταφέρεις»
Μην δίνετε διάρκεια στον αποχαιρετισμό σας. Να είναι μικρός και σύντομος. Ακόμη και αν δείτε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται να σας αφήσει, κάντε του μια σφιχτή αγκαλιά, πείτε του πόσο το αγαπάτε και πως θα βρεθείτε μόλις τελειώσει το σχολείο.
Πάρτε μια βαθιά ανάσα και όλα θα πάνε καλά.
«Σχολείο, μεσημεριανό και αγκαλιές με τη μαμά»
Μιλήστε στο παιδί σας για το πρόγραμμα της ημέρας. Να είστε λεπτομερείς. Πείτε του ότι μόλις ξυπνήσει θα φάτε μαζί πρωινό, θα το πάτε σχολείο, το μεσημέρι θα το παραλάβετε, θα φάτε παρέα μεσημεριανό και το απόγευμα θα χαλαρώσετε παίζοντας, κάνοντας πολλές αγκαλιές, πηγαίνοντας περίπατο ή ό,τι άλλο έχετε κατά νου να κάνετε μαζί του.
Κάντε το ίδιο ακόμη και αν κάποιος άλλος το παραλάβει από το σχολείο αντί για εσάς (γιαγιά, παππούς, νταντά κλπ). Ζητήστε από τους ανθρώπους που θα το αναλάβουν μετά το σχολείο να ακολουθούν κατά γράμμα το πρόγραμμα που θα τους δώσετε μιας και αυτό θα έχετε συζητήσει με το ίδιο το παιδί.
Ακολουθήστε αυτό το πρόγραμμα αρκετές φορές, μέχρι να συνηθίσει το παιδί σας στη νέα του ρουτίνα.
«Θα βρεθούμε όταν τελειώσω τη δουλειά μου»
Πείτε στο παιδί σας πότε θα βρεθείτε. Πότε θα επιστρέψετε κοντά του. Αν το παιδί σας έχει μάθει την ώρα, τότε πέστε του την ώρα που θα συναντηθείτε, π.χ. θα έρθω στις 3. Αν είναι μικρότερο, πείτε του ότι μόλις τελειώσει το μεσημεριανό του θα είστε στο σπίτι.
«Τι πιστεύεις θα κάνετε το πρωί με τη δασκάλα;»
Συζητήστε με το παιδί σας και μαντέψτε τι μπορεί να κάνουν το πρωί με τη δασκάλα. Θα φάνε πρωινό; Θα ζωγραφίσουν; Θα διαβάσουν κάποιο παραμύθι ή θα φτιάξουν μια κατασκευή;
«Θα είναι και ο φίλος σου ο Κωστής εκεί»
Θυμίστε στο παιδί σας ότι ο κολλητός του θα είναι στην τάξη. Αν δεν ξέρετε ποιος είναι ο κολλητός του, ρωτήστε το ίδιο ή και τη δασκάλα με ποιο παιδί έχει έρθει πιο κοντά. Αν το παιδί σας είναι καινούριο στην τάξη, κανονίστε με μαμάδες συμμαθητών του μια συνάντηση στο σπίτι σας ή στην παιδική χαρά ή σε κάποιο κοντινό παιδότοπο, για να γνωριστείτε οι γονείς και φυσικά τα παιδιά σας να έρθουν πιο κοντά μεταξύ τους.
«Αυτό είναι δύσκολο συναίσθημα. Μίλησέ μου περισσότερο για αυτό!»
Εάν το παιδί σας έχει ανησυχίες μετά το σχολείο ή τις εκφράζει το Σαββατοκύριακο δείχνοντας άρνηση να επιστρέψει σε αυτό, αφιερώστε λίγο χρόνο για να το ακούσετε.
Κάντε ερωτήσεις γενικές και ουδέτερες, ώστε το παιδί σας να μπορεί να σας πει τι νιώθει πραγματικά.
Μπορεί να αποκαλύψει ότι απλώς του λείπετε ή ότι κάποιο παιδί ή κάτι άλλο του προκαλεί άγχος.
Θα πρέπει να δείξετε στο παιδί σας ότι το συμπονάτε και ότι καταλαβαίνετε απόλυτα το πώς νιώθει.
«Τι μπορώ να κάνω για να σε βοηθήσω να νιώσεις καλύτερα;»
Βοηθήστε το παιδί σας να βρει κάποιες λύσεις για να κάνει τη σχολική περίοδο λιγότερο αγχωτική για εκείνο.
Αν του λείπετε, θα βοηθούσε ένα σημείωμα στην τσέπη του ή την κασετίνα του κάθε πρωί, με κάποια ζωγραφιά δικιά σας ή ένα αυτοκόλλητο που του αρέσει, γράφοντας «φιλάκια», «σε αγαπάω», «Θα σε σκέφτομαι», «Θα τα πούμε στις 3 (ή ό,τι ώρα βρεθείτε)» ή όποια φράση το καθησυχάζει ή είναι αγαπημένη του/σας.
Αν νιώθει κουρασμένο, βάλτε στο πρόγραμμα να πηγαίνει νωρίτερα στο κρεβάτι το βράδυ, ώστε το πρωί να ξυπνάει από μόνο του ξεκούραστο, έχοντας χορτάσει ύπνο.
Συνεργαστείτε και αντιμετωπίστε μαζί τα όποια προβλήματα μπορεί να προκύψουν.
«Ποιο ήταν το καλύτερο πράγμα που έκανες σήμερα στο σχολείο;»
Μιλήστε για το σχολείο και για το πώς ήταν η μέρα του εκεί. Ζητήστε να σας πει ποιο ήταν το καλύτερο πράγμα της μέρας του. Κάντε το αυτό κάθε μέρα.
Μπορεί να είναι πιο εύκολο για τα παιδιά να πουν τα πιο δύσκολα πράγματα που βίωσαν επειδή αυτά θα τα βασανίζουν, όμως για να τα βοηθήσετε να τα ξεπεράσουν, αφού συζητήσετε και βρείτε μαζί κάποιες λύσεις, προτιμότερο είναι να εστιάζετε και να δίνετε έμφαση στα καλά και σε όλα εκείνα που απόλαυσαν.
«Μετά το σχολείο θα είμαστε πάλι μαζί, να… »
Θυμίστε στο παιδί σας ότι το μεσημέρι θα είστε πάλι μαζί, είτε πάτε στο πάρκο, είτε μείνετε σπίτι και του φτιάξετε κάτι αγαπημένο του να φάει. Βοηθήστε το να θυμηθεί τι πρόκειται να συμβεί όταν ολοκληρωθεί η μέρα του στο σχολείο.
Επιμέλεια: Δρ. Ράνια Χιουρέα,
Σύμβουλος ΕΑΕ
Ανάρτηση chiourea.gr στο ΓΟΝΕΙΣ - Παιδί & Σχολείο
Διαβάστε επίσης:
· Πώς να διαχειριστείτε το άγχος του παιδιού σας για το σχολείο
· Τι κάνουμε όταν το παιδί αρνείται να πάει σχολείο; Στάνλει Σαπίρο, Ψυχολόγος
· Όταν το παιδί δεν θέλει ή φοβάται να πάει στο σχολείο Γιώτα Ταμτάμη, Ψυχολόγος
· Σχολική φοβία και τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας Στέλλα Κιανούρα
· Πόσες ώρες πρέπει να κοιμούνται τα παιδιά όταν πηγαίνουν σχολείο;
· "Δε θέλω τη δασκάλα"! Πώς θα το αντιμετωπίσετε
· Σχολική φοβία και τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας Στέλλα Κιανούρα
· Πρώτη Μέρα στο Σχολείο για το Παιδί
Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.
ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:
- VIDEO: «Έχω Αυτισμό, Είμαι Διαφορετικός, Είμαι ο Εαυτός μου» ♥ (Αυτισμός)
- Kείμενο-VIDEO Δέκα τεχνικές για τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης ♥ (Επικαιρότητα - Κοινωνία)
- VIDEO: «Η τρόικα στην ταβέρνα» ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- VIDEO: Τα VIDEO που πρέπει να δει κάθε Έλληνας! ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- Kείμενο-VIDEO Γλωσσολαλιά μιας «νεκρής» γλώσσας- Ράνια Χιουρέα ♥ (Επικαιρότητα-Πολιτισμός)
- VIDEO: "Δεν κρίνουμε ένα βιβλίο από το εξώφυλλο" ♥ (Επικαιρότητα)
- VIDEO:Συγκινητική ιστορία γέρου πατέρα, γιου και σπουργίτη ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- VIDEO: Το καναρινί ποδήλατο ♥ (Παιδαγωγικά θέματα)
- VIDEO: Άγγελοι στη γη ♥ (Ειδική Αγωγή)
- VIDEO: Hand in Hand ♥ (Ειδική Αγωγή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου