Ο 3ος μήνας του έτους και η 21η Μαρτίου επιλέχθηκε για να υποδηλώσει τη μοναδικότητα του τριπλασιασμού του 21ου χρωμοσώματος (τρισωμία) που προκαλεί το σύνδρομο Ντάουν.

(3ο χρωμόσωμα στο 21ο ζεύγος = 3.21 = ημέρα 21η του 3ου  μήνα του έτους).

Η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών αποφάσισε από το 2012 να τη γιορτάζει κάθε χρόνο, για την ευαισθητοποίηση σχετικά με το σύνδρομο Ντάουν.

Τα άτομα με Σύνδρομο Down έχουν νοητική υστέρηση (ήπια ή πιο βαριά) και μαθησιακές δυσκολίες, ενώ είναι επιρρεπή σε μια σειρά από ασθένειες. Με την κατάλληλη εκπαίδευση και τη συνεργασία γονιών και δασκάλων, μπορούν να γίνουν ενεργά μέλη της κοινωνίας.

Πώς καθιερώθηκε η Παγκόσμια Ημέρα για το Σύνδρομο Down

Η συγκεκριμένη ημέρα καθιερώθηκε το 2006 με πρωτοβουλία του Έλληνα ιατρού Στυλιανού Αντωναράκη, καθηγητή Γενετικής στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης.

Το Σύνδρομο Down είναι η πιο συνηθισμένη χρωμοσωμική διαταραχή στους ανθρώπους. Πήρε το όνομά του από τον Άγγλο ιατρό John Langdon Down, ο οποίος ήταν ο πρώτος που το περιέγραψε, το 1866.

Αφορά μια γενετική κατάσταση που προκύπτει από την εμφάνιση ενός (1) επιπλέον χρωμοσώματος στο 21ο ζευγάρι χρωμοσωμάτων. Για τον λόγο αυτόν το Σύνδρομο Down ονομάζεται επιστημονικά «Τρισωμία 21». Έτσι επιλέχθηκε η 21η Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα για το Σύνδρομο Down, από τα αριθμητικά δεδομένα του συνδρόμου (3ο χρωμόσωμα στο 21ο ζεύγος = 3.21 = 21η μέρα του 3ου μήνα του έτους).

Γιατί γιορτάζεται η σημερινή ημέρα παγκοσμίως

Σκοπός της Παγκόσμιας Ημέρας για το Σύνδρομο Down είναι η πληροφόρηση, η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση σε θέματα που αφορούν το συγκεκριμένο σύνδρομο. Απώτερος στόχος είναι η εξάλειψη της άγνοιας, του φόβου και των προκαταλήψεων, για την ουσιαστική και αποτελεσματική ένταξη των ατόμων με Σύνδρομο Down στην κοινωνία ως ισότιμων μελών της.

Θέμα Παγκόσμιας Ημέρας Συνδρόμου Down 2024
Κάθε χρόνο για την ημέρα αυτή επιλέγεται ένα θέμα. Ένα σύνθημα. Αρχικά, ας ρίξουμε μια 
γρήγορη ματιά στα προηγούμενα θέματα:
2023 - Με Εμάς, Όχι Για Εμάς
2022 – Μέσα Ένταξης
2021 - Σύνδεση
2020 – Εμείς αποφασίζουμε
2019 – Μην αφήνετε κανέναν πίσω
2018 – Τι φέρνω στην κοινότητά μου
2017 – Η φωνή μου, η κοινότητά μου
2016 – Οι φίλοι μου, η κοινότητά μου
2015 – Οι ευκαιρίες μου, οι επιλογές μου
2014 – Υγεία και Ευημερία – Πρόσβαση και Ισότητα για Όλους
2013 – Δικαίωμα στην Εργασία
2012 – Χτίζοντας το μέλλον μας
Το θέμα της Παγκόσμιας Ημέρας για το Σύνδρομο Down 2024 είναι «Τέλος στα στερεότυπα»
ή «Σπάστε τα στερεότυπα». Αυτή είναι μια εστίαση στο δικαίωμα των ατόμων με Σύνδρομο
Down να ζουν χωρίς προκαταλήψεις.
Τι είναι το «στερεότυπο»; 

Το στερεότυπο είναι μια καθορισμένη ιδέα που έχουν οι άνθρωποι για το πώς είναι κάποιος
ή κάτι. Μια προκατάληψη.Τα στερεότυπα μπορεί να είναι θετικά, αρνητικά ή ουδέτερα, αλλά
συχνά είναι ανακριβή ή απλά λάθος! Βασίζονται συχνά σε περιορισμένες πληροφορίες ή
προσωπική εμπειρία.
Μπορούν να ενισχυθούν από τον τρόπο που αντιπροσωπεύεται κάτι στα
μέσα ενημέρωσης ή από πολιτιστικά μηνύματα.
Μόλις διαμορφωθεί, ένα στερεότυπο μπορεί να είναι δύσκολο να αλλάξει.
Τα στερεότυπα βλάπτουν!
Για τα άτομα με σύνδρομο Down και διανοητικές αναπηρίες, τα στερεότυπα μπορούν να σταθούν 
εμπόδιο στο να τους συμπεριφέρονται οι άλλοι ισότιμα. Να τα αντιμετωπίζουν σαν παιδιά, να τα
υποτιμούν και να τα αποκλείουν. Κάποιες φορές δε, να τους φέρονται πολύ άσχημα ή ακόμα και
να τα κακοποιούν.
Ακολουθούν μερικά πραγματικά παραδείγματα στερεοτύπων στην πράξη…

 1. Andrew – Νέα Ζηλανδία
Δούλευα σε ένα δημοτικό σχολείο. Ήλπιζα να βοηθήσω με τα σχολικά ενημερωτικά δελτία στον 
υπολογιστή του γραφείου. Παρουσίασα το βιογραφικό μου στη ρεσεψιονίστ για να της δείξω τι
μπορώ να κάνω. Με ρώτησε: «Ποιος
σου το έκανε αυτό;» Της είπα ότι εγώ το έκανα. Δεν
πίστε
ψε ότι έκανα το βιογραφικό και δεν με άφησε να τη βοηθήσω.
2. Emma – Ηνωμένο Βασίλειο
Πήγα σε ένα κατάστημα ρούχων στο μεσημεριανό διάλειμμα της δουλειάς. Κοιτούσα τα διάφορα
ρούχα. Μια κυρία που δούλευε στο μαγαζί
, μου είπε: «Δεν πρόκειται να αγοράσεις τίποτα,
φύγε!» Ήμουν τόσο
ταραγμένη που δεν μπορούσα να μιλήσω. Δεν μου αξίζει να μου φέρονται
έτσι.
3. Moyosore – Νιγηρία
Δεν μου αρέσει όταν οι άνθρωποι κοιτάζουν υποτιμητικά άτομα με Σύνδρομο Down. 
Την Παγκόσμια Ημέρα για το Σύνδρομο Down πρέπει να ενωθούμε με έναν κοινό στόχο να το
αλλάξουμε αυτό.
  4. Muthoni – Κένυα
Γιατί πιστεύουν οι άνθρωποι ότι τα άτομα με Σύνδρομο Down δεν μπορούν να εργαστούν;
Πιστεύουν επίσης ότι δεν πρέπει να πληρωνόμαστε! Δουλεύω σκληρά και αξίζω να πληρώνομαι.
  5. Κάρλος – Μεξικό
Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι το σύνδρομο Down είναι ασθένεια. Δεν είναι! Το σύνδρομο Down 
είναι μια κατάσταση. Είμαστε σαν κάθε άλλο άτομο. Θέλω ο κόσμος να μας δει αυτό που
πραγματικά είμαστε.
   6. Pearl – Ελβετία
Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν ότι τα άτομα με σύνδρομο Down δεν μπορούν να ζήσουν
«φυσιολογική» ζωή. Αυτό είναι λάθος! Και τι είναι «φυσιολογικό» τέλος πάντων; Η ζωή μου
είναι παρόμοια με πολλών από την οικογένεια και τους φίλους μου. Πήγα στο τοπικό μου
σχολείο, συμμετέχω σε μια τοπική ορχήστρα και στους προσκόπους. Εκπαιδεύομαι για να γίνω
βοηθός διδασκαλίας.Όλα αυτά για μένα είναι «φυσιολογικά», όπως για κάθε άλλον.
7. Andrew – Αυστραλία
Δέχομαι διακρίσεις επειδή έχω αναπηρία. Οι άνθρωποι δεν με αφήνουν να μιλήσω για τον
εαυτό μου. Όμως μπορώ! Μου αρέσει να μιλάω στους ανθρώπους για τη ζωή μου.
8. Janet – Καναδάς
Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι όλοι οι άνθρωποι με σύνδρομο Down είναι ίδιοι. Δεν είμαστε!
Το αγαπημένο μου πράγμα είναι να μαθαίνω για διαφορετικούς ανθρώπους και τι κάνουν.
Η αλήθεια
Οι άνθρωποι είναι όλοι διαφορετικοί. Κάθε άτομο με σύνδρομο Down είναι διαφορετικό. Κάθε
άτομο με διανοητική αναπηρία είναι διαφορετικό. Δεν ενεργούν όλοι με τον ίδιο τρόπο ή δεν
τους αρέσουν τα ίδια πράγματα. Ο καθένας τους έχει την ατομική του ταυτότητα, ενδιαφέροντα,
συμπάθειες και αντιπάθειες, χαρίσματα και ταλέντα, όπως όλοι οι άλλοι.
Το να έχει κάποιος σύνδρομο Down ή διανοητική αναπηρία είναι μόνο ένα μέρος αυτού που είναι!
Τα άτομα αυτά είναι πρώτα από όλα άνθρωποι και ως άνθρωποι πρέπει να αντιμετωπίζονται.

Τα τελευταία χρόνια έχει επιβεβαιωθεί ότι, με την έγκαιρη παρέμβαση, την κατάλληλη εκπαίδευση, την αποδοχή και τη στήριξη του οικογενειακού και του ευρύτερου περιβάλλοντος, τα άτομα με Σύνδρομο Down αναπτύσσονται και φτάνουν στο ανώτατο δυναμικό τους, ώστε να μπορούν να ενσωματωθούν στο κοινωνικό σύνολο και να γίνουν ενεργά μέλη του.

ΒΙΝΤΕΟ
Παρακολουθήστε αυτό το βίντεο να μάθετε για τα στερεότυπα και γιατί  εμποδίζουν τα άτομα
με Σύνδρομο Ντάουν να ζήσουν τη ζωή που θέλουν να ζήσουν.
Αυτό το βίντεο σχεδιάστηκε και ηχογραφήθηκε από μέλη του διεθνούς δικτύου με Σύνδρομο 
Down.



    
Ράνια Χιουρέα, 
Ειδ. Εκπαιδευτικός, 
Σύμβουλος Ε.Α.Ε

Πηγές:

End The Stereotypes

Παγκόσμια Ημέρα για το Σύνδρομο Down σήμερα -Πώς καθιερώθηκε, τι συμβολίζει

Aναρτήθηκε από chiourea.gr στο  Ειδική Αγωγή - ΣΥΝΔΡΟΜΟ DOWN και ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΗΜΕΡΕΣ - Σύνδρομο Down

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

 

·         Ταινίες για το Σύνδρομο Ντάουν

·         21 Μαρτίου ~ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ DOWN: "Μαμά, γιατί έχω σύνδρομο Ντάουν;"

·         21 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα για το Σύνδρομο Down - Video

·         21 Μαρτίου: Παγκόσμια Ημέρα για το Σύνδρομο Down

·         Παιδιά με σύνδρομο Down - Πληροφορίες για Δασκάλους στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

·         Εκπαίδευση παιδιών με σύνδρομο Down. Γενικό ή Ειδικό Σχολείο; Κωνσταντίνος Δαραής

·         Ανοίγει ο δρόμος για τη θεραπεία του συνδρόμου Ντάουν

·         13 πράγματα που δεν πρέπει να πεις ποτέ σε μια μητέρα παιδιού με Σύνδρομο Down

·          Εκπαίδευση των «Νταουνων» ή εκπαίδευση του……….. με Ντάουν? Εσωγήινοι, εξωγήινοι σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα ύπουλου, καμουφλαρισμένου δια της ένταξης, αποκλεισμού!!! Δρ. Κων/νος Δαραής

·          Μήνυμα σε έγκυο, από 15 παιδιά με Σύνδρομο Down






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.


ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:




ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Εγκύκλιοι - Υπουργικές Αποφάσεις

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Ειδήσεις