Πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες μπορούν να αντέξουν τα παιδιά;
Κάθε γονιός που νοιάζεται για το παιδί του επιθυμεί να είναι γερό και δυνατό και να βγει στη ζωή εφοδιασμένο με όλα όσα χρειάζονται για να πετύχει και να ευτυχήσει. Εκτός λοιπόν από την κατάκτηση ακαδημαϊκών γνώσεων, οι γονείς θέλουν τα παιδιά τους να αθλούνται και να περνούν χρόνο εκτός σπιτιού. Αυτός είναι και ο λόγος που μετά το σχολείο, πέρα από τα φροντιστήρια, στο πρόγραμμα του παιδιού έχουν θέση και οι εξωσχολικές δραστηριότητες.
Όμως παρόλο που οι γονείς έχουν καλές προθέσεις, μήπως οι εξωσχολικές δραστηριότητες είναι πάρα πολλές με συνέπεια να δημιουργούν άγχος στο παιδί; Και ποιες είναι οι συνέπειες ενός αγχωτικού προγράμματος στη συνολική υγεία των παιδιών;
Οι παρακάτω τέσσερις προσεγγίσεις μπορούν να βοηθήσουν να απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα:
1. Ακούστε τα παιδιά σας και διδάξτε τους να ακούν τα ίδια τον εαυτό τους
Το να βοηθήσετε το παιδί σας να κατανοήσει και να ανταποκριθεί στις δικές του συναισθηματικές και σωματικές ανάγκες και αντοχές, μπορεί να έχει μεγαλύτερη επίδραση στη μελλοντική του ευημερία, από το να τελειοποιηθεί στο τένις, ή στο μπαλέτο ή σε κάποιο μουσικό όργανο.
2. Παρατηρήστε τα σημάδια-σωματικά συμπτώματα
Μήπως το παιδί σας έχει πολλούς πόνους στην κοιλιά ή πονοκεφάλους, ή βρίσκει δικαιολογίες όταν είναι ώρα για προπόνηση; Αυτά μπορεί να σχετίζονται με το άγχος. Αν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας βρίσκει συνεχώς διάφορες δικαιολογίες, ίσως ήρθε η ώρα να συζητήσετε μαζί του σχετικά με το αν θέλει να συνεχίσει να συμμετέχει πλέον σε αυτή τη δραστηριότητα. Το παιδί μπορεί να επιθυμεί να δοκιμάσει μια διαφορετική δραστηριότητα, της οποίας το αποτέλεσμα ή η απαιτούμενη δεξιότητα δεν το αγχώνει.
3. Κοιτάξτε το συνολικό πρόγραμμα του παιδιού σας
Έχει το παιδί ελεύθερο χρόνο; Και όταν λέμε «ελεύθερο χρόνο» εννοούμε χρόνο για παιχνίδι ή που απλά να μην έχει να κάνει κάτι προγραμματισμένο. Έχει το παιδί σας χρόνο για τον εαυτό του κάθε μέρα; Έχετε χρόνο για συζητήσεις μαζί του και να κάνετε πράγματα μαζί ως οικογένεια, όπως έναν περίπατο ή να φάτε παρέα; Ή μήπως ο χρόνος σας αναλώνεται στο να τρέχετε από τη μία δραστηριότητα στην άλλη, να τρώτε πρόχειρα στο αυτοκίνητο και μετά να πηγαίνετε για ύπνο όταν γυρίσετε σπίτι;
Τα υπερβολικά προγραμματισμένα παιδιά έχουν επίσης υπερβολικά προγραμματισμένες οικογένειες. Αυτή είναι μια μορφή εμμονής που βασίζεται στις επιδόσεις και μεταβιβάζεται από γενιά σε γενιά.
4. Αρέσει στο παιδί σας η δραστηριότητα που διαλέξατε για εκείνο;
Μήπως έχει εκφράσει το παιδί σας λεκτικά ότι δεν θέλει να συμμετέχει σε μια συγκεκριμένη δραστηριότητα; Έχει αποτελέσει αυτό πηγή σύγκρουσης μεταξύ σας επειδή σας δυσαρέστησε; Πολλοί γονείς που θέλουν το καλύτερο για το παιδί τους, επιμένουν να το ενθαρρύνουν να συνεχίσει το άθλημα, ή το όργανο ή μια συγκεκριμένη δραστηριότητα, που δεν αρέσει στο παιδί.
Η λεπτή τέχνη της γονικής μέριμνας είναι να γνωρίζετε τι είναι υγιής επιμονή σε σχέση με το τι είναι υπέρβαση των ορίων του παιδιού ή παραμέληση των συναισθηματικών του αναγκών. Ειδικά στο θέμα των εξωσχολικών δραστηριοτήτων.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς ώστε οι εξωσχολικές δραστηριότητες να μην αγχώνουν τα παιδιά; Οι ακόλουθες πέντε προτάσεις μπορούν να βοηθήσουν:
1. Αφήστε τα παιδιά να διαλέξουν δραστηριότητες
Μπορεί εσείς να θέλατε να κάνετε μπαλέτο όταν ήσασταν μικρή, αλλά μπορεί να μην αρέσει στην κόρη σας. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση των αγοριών, μπορεί να αρέσει στον μπαμπά το ποδόσφαιρο, αλλά το παιδί να λατρεύει το μπάσκετ. Τα παιδιά δεν πρέπει να κάνουν δραστηριότητες που αρέσουν στους γονείς, αλλά στα ίδια. Γι' αυτό πριν πληρώσετε την εγγραφή και σπεύσετε να αγοράσετε εξοπλισμό και στολές, ρωτήστε το παιδί σας τι του αρέσει να κάνει.
2. Επιλέξτε το ελεύθερο παιχνίδι, αντί για στοχευμένες δραστηριότητες.
Οι δραστηριότητες με στόχο μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να αναπτύξει ορισμένες δεξιότητες. Όταν όμως αυτές οι δεξιότητες ελέγχονται από τους γονείς, τους προπονητές ή τους δασκάλους, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα αυτοεκτίμησης, άγχος και στρες. Ιδιαίτερα γύρω στην ηλικία των 12 ετών, όταν τα παιδιά αρχίζουν να συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους συνομηλίκους τους για τη διαμόρφωση της ταυτότητας και της αυτοαντίληψης.
3. Σκεφτείτε την υγεία του παιδιού σας
Τα παιδιά δεν πρέπει να έχουν δραστηριότητες κάθε μέρα. Πολλοί είναι εκείνοι που συμφωνούν ότι maximum 3 είναι αρκετές. Αν ένα παιδί κάνει ήδη τρεις διαφορετικές δραστηριότητες και θέλει να προσθέσει ακόμη μία, τότε φροντίστε να αφήσει μία.
4. Να δώσετε χρόνο στο παιδί για ξεκούραση
Αν πρόκειται να οργανωθείτε με βάση ένα πρόγραμμα, βεβαιωθείτε ότι το πρόγραμμα περιλαμβάνει χρόνο για το παιδί και χρόνο για την οικογένεια (τουλάχιστον 20 λεπτά κάθε μέρα) για να παίξουν ένα παιχνίδι, να καθίσουν και να μιλήσουν, ή να ζωγραφίσουν μαζί. Bεβαιωθείτε επίσης ότι αυτό το πρόγραμμα προβλέπει χρόνο ξεκούρασης για το παιδί. Τουλάχιστον 60 λεπτά τη μέρα το παιδί πρέπει να έχει χρόνο να παίξει με κάποιο παιχνίδι, να ζωγραφίσει, να βαρεθεί, να τεμπελιάσει.
5. Μην υπενθυμίζετε το πρόγραμμα κατά τη διάρκεια της ξεκούρασης
Τα παιδιά πρέπει να απολαμβάνουν τον χρόνο που έχουν για ξεκούραση και όχι να αγχώνονται παραπάνω. Εάν τους υπενθυμίζετε κάθε λίγο και λιγάκι τι πρόκειται να κάνουν μετά και πόσος χρόνος τους απομένει, τα γεμίζετε με επιπλέον στρες.
Δρ. Ράνια Χιουρέα
Εκπαιδευτικός,
Σύμβουλος Ειδ. Αγωγής
& Εκπαίδευσηςπηγή: kidsburgh.org
Ανάρτηση chiourea.gr στο Γονείς – ΕΞΩΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Διαβάστε επίσης:
· Παιδί και Εξωσχολικές δραστηριότητες: ποια η σημασία τους και με ποια κριτήρια πρέπει να επιλέγονται
· Τα παιδιά μεγαλώνουν γρήγορα, γι’ αυτό απολαύστε κάθε στιγμή μαζί τους Δρ. Ράνια Χιουρέα
· Πόσες ώρες πρέπει να κοιμούνται τα παιδιά όταν πηγαίνουν σχολείο;
· 7 παιχνίδια που δεν πρέπει να αγοράσετε ποτέ σε ένα παιδί Μαρία Κωνσταντοπούλου
· 3 εύκολοι τρόποι για να μεγαλώσετε χαρούμενα παιδιά Δρ. Ράνια Χιουρέα
· 10 κανόνες για να μεγαλώσετε υγιή παιδιά
· Οι ταμπλέτες πιθανός κίνδυνος για την ανάπτυξη των μικρών παιδιών
· Πώς να βελτιώσετε τη μνήμη του παιδιού Ράνια Χιουρέα
· Συμβουλές για παιδιά χωρίς στρες!
· Πώς χτίζουμε την αυτοπεποίθηση στα παιδιά
· Η προσωπικότητα των παιδιών επηρεάζεται από τα παιχνίδια
Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.
ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:
- VIDEO: «Έχω Αυτισμό, Είμαι Διαφορετικός, Είμαι ο Εαυτός μου» ♥ (Αυτισμός)
- Kείμενο-VIDEO Δέκα τεχνικές για τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης ♥ (Επικαιρότητα - Κοινωνία)
- VIDEO: «Η τρόικα στην ταβέρνα» ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- VIDEO: Τα VIDEO που πρέπει να δει κάθε Έλληνας! ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- Kείμενο-VIDEO Γλωσσολαλιά μιας «νεκρής» γλώσσας- Ράνια Χιουρέα ♥ (Επικαιρότητα-Πολιτισμός)
- VIDEO: "Δεν κρίνουμε ένα βιβλίο από το εξώφυλλο" ♥ (Επικαιρότητα)
- VIDEO:Συγκινητική ιστορία γέρου πατέρα, γιου και σπουργίτη ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- VIDEO: Το καναρινί ποδήλατο ♥ (Παιδαγωγικά θέματα)
- VIDEO: Άγγελοι στη γη ♥ (Ειδική Αγωγή)
- VIDEO: Hand in Hand ♥ (Ειδική Αγωγή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου