Οι οθόνες και ο χρόνος που ξοδεύουν μπροστά σε αυτές τα παιδιά όλων των ηλικιών αποτελεί ένα από τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολεί τους γονείς σε όλον τον κόσμο.
Οι οθόνες έχουν κατακλύσει τις ζωές μας και είναι δύσκολο να κρατήσεις τα παιδιά μακριά τους
Ζούμε στην εποχή του διαδικτύου και οι ψηφιακές δεξιότητες είναι πλέον απαραίτητες από την παιδική ηλικία καθώς η πανδημία έφερε στο προσκήνιο την ανάγκη τηλεκπαίδευσης και έτσι τα παιδιά αναπόφευκτα κλήθηκαν από νωρίς να εξοικειωθούν με την τεχνολογία.
Πέρα όμως από εκπαιδευτικούς σκοπούς, το διαδίκτυο είναι ένας απεριόριστος χώρος ανταλλαγής απόψεων και μία ανεξάντλητη πηγή πληροφόρησης. Υπό το πρίσμα αυτό οι γονείς οφείλουν να είναι σωστά ενημερωμένοι για όλες τις εξελίξεις και τα ζητήματα που άπτονται με τον ψηφιακό κόσμο, ειδάλλως είναι αδύνατον να μπορέσουν να ελέγξουν τη δραστηριότητα των παιδιών τους στον αχανή κυβερνοχώρο και να εξασφαλίσουν την ορθή από μέρους τους χρήση του διαδικτύου.
Δεν δαιμονοποιούμε την τεχνολογία
Βασική φιλοσοφία είναι το να μην δαιμονοποιούμε τις οθόνες αλλά να μυήσουμε από νωρίς τα παιδιά στην οριοθέτηση της χρήσης τους και στην ορθή ψηφιακή τους συμπεριφορά. Το διαδίκτυο είναι ένα πολύτιμο εργαλείο της εποχής μας και αυτό που έχει σημασία είναι ο τρόπος που το χρησιμοποιούμε.
Η τεχνολογία δεν είναι εχθρός της παιδικής ηλικίας, όταν υπάρχουν όρια. Είναι όμως υποχρέωσή μας να εξηγήσουμε στα παιδιά τη διαφορά της χρήσης από την κατάχρηση. Βέβαια καθοριστικός παράγοντας για το πώς θα συμπεριφέρονται τα παιδιά μας τόσο αναφορικά με τη χρήση των οθονών όσο και με τη χρήση της τεχνολογίας, είναι αναμφίβολα η δική μας ψηφιακή παρουσία και σχέση με τις οθόνες.
Δεν μπορούμε να ζητάμε από τα παιδιά να τηρήσουν όρια στη χρήση των οθονών όταν εμείς οι ίδιοι είμαστε προσκολλημένοι διαρκώς σε μια οθόνη και το smartphone είναι προέκταση του χεριού μας. Λειτουργούμε ως αντικίνητρο αν πρώτοι εμείς δεν έχουμε αυτοσυγκράτηση στις οθόνες. Διδάσκουμε το μέτρο και επιλέγουμε εμείς πρώτοι την ισορροπία, μαθαίνοντάς τα σιγά-σιγά να την προτιμούν και αυτά.
Ο κανόνας «3-6-9-12»
Ο κανόνας «3-6-9-12» που ανέπτυξε το 2008 ο Serge Tisseron, Γάλλος ψυχαναλυτής-ψυχίατρος, είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος μπούσουλας για τους γονείς ως προς την διαχείριση της οθόνης από τα παιδιά, βάσει του οποίου:
- όχι τηλεόραση πριν από τα 3 χρόνια,
- όχι παιχνίδια σε κονσόλα πριν από τα 6 χρόνια,
- όχι internet πριν από τα 9 χρόνια
- όχι κοινωνικά μέσα πριν από τα 12 χρόνια.
Επί της ουσίας με τον κανόνα αυτό τίθεται ένα πλαίσιο ορθότερης διαχείρισης της σχέσης των παιδιών με τις σύγχρονες τεχνολογικές συσκευές, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά που έχει κάθε ηλικία όσο και τα ιδιαίτερα λειτουργικά χαρακτηριστικά που έχουν αντίστοιχα η τηλεόραση, τα βιντεοπαιχνίδια, το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τελικά οι οθόνες είναι εχθρός ή φίλος ενός γονιού;
Κακά τα ψέματα, σε μικρή ηλικία πολλοί γονείς επαναπαύονται στο να βλέπει το παιδί κινούμενα σχέδια στο YouTube (τι πιο αθώα απασχόληση) όμως στα 13 του χρόνια αν έχει λογαριασμό σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης μπορεί ανά πάσα στιγμή να βρεθεί αντιμέτωπο με διαδικτυακό bullying, sexting ακόμη και… πορνογραφικό περιεχόμενο. Οπότε εύλογα προκύπτει η ανάγκη ενημέρωσης πρώτα του ίδιου του γονιού ώστε να είναι εις θέση να συμβουλεύσει και να το προστατέψει από τέτοια φαινόμενα.
Τέλος, ας μην ξεχνάμε: ο χρόνος μπροστά σε μια οθόνη γίνεται πιο ευχάριστος και δημιουργικός όταν καθόμαστε μαζί, συμμετέχουμε κι εξηγούμε στο παιδί μας αυτό που βλέπουμε (ειδικά για τις μικρές ηλικίες).
Δημοσίευση chiourea.gr στο Γονείς - ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ & ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Δείτε επίσης:
· Οι παιδίατροι προειδοποιούν: Τα παιδιά χρειάζονται απλά παιχνίδια – όχι tablets και ηλεκτρονικά
· Οι ταμπλέτες πιθανός κίνδυνος για την ανάπτυξη των μικρών παιδιών
· Χειρόγραφο ή τάμπλετ; Τι βοηθάει στην ανάπτυξη των παιδιών;
· Τα βίαια βιντεοπαιχνίδια σχετίζονται με την αύξηση της επιθετικότητας
· e-safety: "Πέτρα, ψαλίδι, χαρτί ... Διαδίκτυο!"
· «Σερφάρω» με ασφάλεια: Οδηγίες για παιδιά, εφήβους και ενήλικες
· VIDEO: Παιγνίδια, εθισμός, παιδιά, Internet
Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.
ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:
- VIDEO: «Έχω Αυτισμό, Είμαι Διαφορετικός, Είμαι ο Εαυτός μου» ♥ (Αυτισμός)
- Kείμενο-VIDEO Δέκα τεχνικές για τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης ♥ (Επικαιρότητα - Κοινωνία)
- VIDEO: «Η τρόικα στην ταβέρνα» ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- VIDEO: Τα VIDEO που πρέπει να δει κάθε Έλληνας! ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- Kείμενο-VIDEO Γλωσσολαλιά μιας «νεκρής» γλώσσας- Ράνια Χιουρέα ♥ (Επικαιρότητα-Πολιτισμός)
- VIDEO: "Δεν κρίνουμε ένα βιβλίο από το εξώφυλλο" ♥ (Επικαιρότητα)
- VIDEO:Συγκινητική ιστορία γέρου πατέρα, γιου και σπουργίτη ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- VIDEO: Το καναρινί ποδήλατο ♥ (Παιδαγωγικά θέματα)
- VIDEO: Άγγελοι στη γη ♥ (Ειδική Αγωγή)
- VIDEO: Hand in Hand ♥ (Ειδική Αγωγή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου