Η θετική πειθαρχία είναι μια προσέγγιση που διαφωνεί με την επιβολή  τιμωρίας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι επιδοκιμάζει την ανεκτικότητα. Χωρίς το φόβο της κριτικής και της υποτίμησης, τα παιδιά μαθαίνουν να πειθαρχούν στο σύνολο κανόνων που διέπει κάθε σπίτι.

Ηρεμία-υπομονή-κατανόηση είναι το τρίπτυχο της επιτυχίας για κάθε γονιό σε… θεωρητικό επίπεδο τουλάχιστον. Όταν οι υποχρεώσεις τρέχουν, η κούραση και οι απαιτήσεις αυξάνονται καθημερινά, είναι πολύ δύσκολο να διατηρήσεις την ψυχραιμία σου. Μεταξύ φωνών, σκανταλιών και ξεσπασμάτων, το να πάρεις μια βαθιά ανάσα και να δώσεις ένα τέλος, μοιάζει με όνειρο θερινής νυκτός. Ο γονικός μας ρόλος συνοδεύεται από άγχος και από την υποχρέωση να δημιουργήσουμε ένα σύστημα κανόνων που να επιτρέπει την συναισθηματική εξέλιξη των παιδιών. Αναπόφευκτα λοιπόν, κάποιες φορές θα είμαστε ο «κακός» αστυνομικός της υπόθεσης.

Ωστόσο ο τρόπος με τον οποίο εκφράζουμε  την αντίθεσή μας για μια πράξη ή μια συμπεριφορά των παιδιών, έχει μεγάλη σημασία ώστε να μην καταλήξουμε εμείς να φωνάζουμε και εκείνα να κλαίνε με μαύρο δάκρυ.

Και επειδή, στην πλειοψηφία οι περισσότεροι θα σκεφτούν ότι η πράξη διαφέρει από τη θεωρία, υπάρχουν πρακτικοί τρόποι να πειθαρχήσετε το παιδί όταν παραφέρεται χωρίς να χρησιμοποιήσετε ούτε το «μη», ούτε το «όχι».

1)    Όταν χτυπάει και δαγκώνει

Όταν το παιδί χτυπάει ή δαγκώνει πάνω στο νεύρα του, συμβαίνει επειδή δεν μπορεί να εκφράσει με άλλο τρόπο τον θυμό του. Σε αυτήν την περίπτωση αντί να πείτε το κλασικό «Μην τολμήσεις» ή «μην το ξανακάνεις αυτό» πείτε του «Δαγκώνουμε μόνο όταν είναι να φάμε.» ή «Τα χέρια μας είναι για να χαϊδεύουμε και να ζωγραφίζουμε.» Συνδυάστε δηλαδή, κάθε παρατήρηση με κάτι θετικό όπως είναι μια λιχουδιά ή μια όμορφη ζωγραφιά.

2)  Όταν κλαίει…ασταμάτητα

Αντί για «σταμάτα να κλαις», πείτε «Δεν καταλαβαίνω, μίλησέ μου με λέξεις για να σε βοηθήσω.» Με αυτόν τον τρόπο του δείχνετε ότι είστε κοντά του και το μόνο που θέλετε είναι να το καθησυχάσετε. Δεν έχετε θυμώσει, αντίθετα προσπαθείτε να κατανοήσετε την δυσφορία του.

3)  Όταν λέει άσχημες λέξεις

Μπορεί να δίνετε το καλό παράδειγμα και να προσέχετε το λεξιλόγιο που χρησιμοποιείτε. Ωστόσο, ο κίνδυνος της μίμησης παραμονεύει στις μικρότερες ηλικίες. Το «μην το ξαναπείς αυτό» προκαλεί τα παιδιά να το επαναλάβουν. Γι' αυτό, χωρίς να δείξετε τη δυσαρέσκειά σας πείτε: «Διάλεξε άλλη λέξη. Αυτή δεν είναι καλή.»

4)  Όταν θέλει να του αγοράσετε ένα παιχνίδι και δεν δέχεται το «όχι»

Αμέτρητες φορές έχουμε βρεθεί σε αυτήν τη θέση. Κάποιες φορές το μήλο της έριδος μπορεί να είναι ένα παιχνίδι κι άλλες μια σοκολάτα. Για να αποφύγουμε το αναμενόμενο ξέσπασμα με το που ακούσουν την λέξη «όχι», προτιμήστε άλλον τρόπο όπως: «Αντί να αγοράσουμε αυτό το παιχνίδι, τι θα έλεγες να πάμε στην παιδική χαρά;» Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να έχουν το δικαίωμα της επιλογής, γιατί μόνο έτσι μπορούν να κατανοήσουν το μήνυμα πίσω από την απαγόρευση.

5)  Όταν σας διακόπτει συνεχώς

Θέλουν να βρίσκονται στο επίκεντρο και να έχουν την αμέριστη προσοχή της μαμάς ή του μπαμπά τους, με αποτέλεσμα όταν συζητάει ο μπαμπάς με τη μαμά ή ο ένας από τους γονείς με κάποιο φίλο,  διακόπτουν συνεχώς, επεμβαίνοντας και τραβώντας τους γονείς από το μανίκι. Καταλαβαίνουμε πόσο δύσκολο είναι, όμως αντί να φωνάξετε και να ξεκινήσετε με τα «όχι» και τα «δεν πρέπει», μιλήστε κοφτά λέγοντας: «Σε παρακαλώ, περίμενε να τελειώσω». Εφαρμόστε αυτήν την τακτική και εσείς. Όταν σας εξιστορεί για νιοστή φορά κάτι που συνέβη στο σχολείο, μην το διακόπτετε. Τα παιδιά μιμούνται την συμπεριφορά μας.

6)  Όταν τραβάει τα παιχνίδια από τα χέρια άλλων παιδιών

Πόσα κλάματα και ξεσπάσματα ξεκινούν από μια τόσο απλή κίνηση! Το σημαντικό σε αυτήν την περίπτωση είναι να δείξετε και να του διδάξετε με τον τρόπο σας ότι όταν ζητάμε κάτι, χρησιμοποιούμε λόγια και όχι βίαιους τρόπους. Δοκιμάστε να του μάθετε το «μπορείς να μου δώσεις…». Αν το επαναλάβετε αρκετές φορές, στο τέλος θα το κάνει από μόνο του.

Ένα παιδί μπορεί να μάθει ενεργώντας και αυτή είναι η φιλοσοφία της θετικής πειθαρχίας. Με σεβασμό, κατανόηση και παραμερίζοντας τις εσωτερικές εκρήξεις μας μπορούμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να προβληματίζονται και να διαλέγουν τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται. Φυσικά, καμία κατάσταση δεν μπορεί να αλλάξει από τη μία μέρα στην άλλη, όμως σιγά-σιγά αφαιρώντας τα «όχι» και τα «μη» από το λεξιλόγιό μας, θα καταφέρουμε να μάθουμε στο παιδί να αποκτά τον έλεγχο μιας κατάστασης.

Πηγή

Ανάρτηση chiourea.gr στο Γονείς - ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ

Διαβάστε επίσης:


 

 

 

 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.


ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:




ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Εγκύκλιοι - Υπουργικές Αποφάσεις

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Ειδήσεις