Η δυσλεξία στο σχολικό περιβάλλον,αλλά και στο οικογενειακό-κοινωνικό, είναι ένα οικείο φαινόμενο. Για τη δυσλεξία έχουν δοθεί ποικίλοι ορισμοί, ωστόσο το περιεχόμενό της μπορεί να συμπυκνωθεί, σύμφωνα με τη Βρετανική Εταιρία Δυσλεξίας, ως εξής:
«Δυσλεξία είναι μια σύνθετη νευρολογική κατάσταση που έχει ιδιοσυστατική προέλευση. Τα συμπτώματα μπορεί να επηρεάζουν πολλούς τομείς της μάθησης και της δραστηριότητας, και μπορεί να περιγραφεί ως ειδική δυσκολία στην ανάγνωση, την ορθογραφία και τη γραπτή γλώσσα. Ένας ή περισσότεροι από τους τομείς αυτούς μπορεί να επηρεάζονται. Ο χειρισμός των αριθμών και των μουσικών σημείων, οι κινητικές λειτουργίες και οι οργανωτικές δεξιότητες μπορεί ακόμα να εμπλέκονται. Ωστόσο, σχετίζεται ιδιαίτερα με τον έλεγχο του γραπτού λόγου, αν και ο προφορικός λόγος επηρεάζεται σε κάποιο βαθμό.»
Η δυσλεξία στο σχολικό περιβάλλον ίσως εντοπίζεται γρηγορότερα από τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι παρακολουθούν την πορεία εξέλιξης κι επίδοσης των μαθητών.
Οι δυσκολίες που παρουσιάζουν τα παιδιά με δυσλεξία στο σχολικό περιβάλλον απορρέουν από τη χαμηλή τους επίδοση στο μαθησιακό και γνωστικό τομέα, δείχνουν να κουράζονται εύκολα κι αδυνατούν να συγκεντρωθούν για πολλή ώρα στο μάθημα. Έτσι, εκδηλώνουν έντονη κινητικότητα, προβληματική οργάνωση χώρου και χρόνου, αλλά και κακή κατάσταση τετραδίων και βιβλίων.
Τα παιδιά που εκδηλώνουν δυσλεξία στο σχολικό περιβάλλον, αγχώνονται με τις σχολικές εργασίες και συχνά εκφράζουν μια άρνηση απέναντι τόσο στο σχολείο, όσο και στους υπόλοιπους συμμαθητές. Αυτό συμβαίνει, γιατί αφενός αισθάνονται φόβο απέναντι σε μια επίπληξη του εκπαιδευτικού, κι αφετέρου νιώθουν κατωτερότητα συγκριτικά με την υπόλοιπη μαθητική κοινότητα.
Συμπτώματα της δυσλεξίας στο σχολικό περιβάλλον
Ας εξετάσουμε τα συμπτώματα της δυσλεξίας στο σχολικό περιβάλλον ανά ηλικιακή ομάδα:
Ηλικίες 6 -11 ετών
- Ανάγνωση με αργό ρυθμό ή με κομπιάσματα ή χωρίς παύση στα σημεία στίξης.
- Δυσκολία στην ορθογραφία ακόμα και σε αντιγραφή.
- Αντιστροφή γραμμάτων ή αριθμών(π.χ. 9 αντί 6, 15 αντί 51, κια αντί και)
- Αντικατάσταση ή παράλειψη γραμμάτων.
- Γραφή ή ανάγνωση της ίδιας λέξης με διαφορετικούς τρόπους στο ίδιο κείμενο.
- Έλλειψη συγκέντρωσης κατά τη μελέτη.
- Δυσκολία στην κατανόηση της διαδοχής και του χρόνου (ώρες, ημέρες κλπ).
- Σύγχυση με το αριστερό και το δεξί.
- Δυσκολία απομνημόνευσης προπαίδειας.
- Απάντηση σε ερωτήσεις προφορικά αλλά δύσκολα γραπτά.
- Αδεξιότητα στις κινήσεις
- Δυσκολία διάκρισης ήχων όπως β-δ ή θ-δ;
Ηλικίες 12 -18 ετών
- Ανακριβής ανάγνωση κειμένου.
- Πολλά ορθογραφικά λάθη.
- Δυσκολία στην καταγραφή σημειώσεων και στην αντιγραφή.
- Δυσκολία στο σχεδιασμό και γράψιμο μιας έκθεσης, μιας επιστολής ή μιας αναφοράς
Ερωτήσεις για όλες τις ηλικίες
- Υπάρχει κάποιος στην οικογένεια που να είχε δυσκολία στη γραφή ή στην ανάγνωση;
- Υπάρχει δυσκολία στην πραγματοποίηση τριών εντολών στη σειρά;
- Άργησε το παιδί σας να μιλήσει ή να μιλήσει καθαρά;
- Φαίνεται έξυπνο σε κάποιες δραστηριότητες ενώ «μπλοκάρει» σε κάποιες άλλες;
Διδάκτωρ Σχολής Ψυχολογίας & Επιστημών της Αγωγής Παν/μίου Γενεύης~Εξειδίκευση: Εκπ/ση Τυφλών. τ.Σχολ. Σύμβουλος ΕΑΕ Αν.Αττικής, Β΄Αθήνας, Κυκλάδων & ΔΕ Ιλίου & Αν.Αττικής. Στο ιστολόγιο περιλαμβάνονται πληροφορίες, άρθρα, εγκύκλιοι & υλικό εκπαιδευτικού περιεχομένου Γενικής & Ειδ. Αγωγής, Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Β/θμιας Εκπ/σης, καθώς επίσης θέματα γονέων, εκπαιδευτικών, επικαιρότητας & ψυχικής υγείας-αυτοβελτίωσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου