Οι Σύμβουλοι Σχολικής Ζωής θα
μπουν επίσημα στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από τη νέα σχολική
χρονιά, 2020 -2021, και αναμένεται να δώσουν μια σημαντική πνοή στη λειτουργία
του σχολείου.
Σκοπός του θεσμού δεν είναι να υποκαταστήσει τις αρμοδιότητες
του συλλόγου διδασκόντων, του Διευθυντή και του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου της
σχολικής μονάδας, ή τις αρμοδιότητες υπερκείμενων σχολικών δομών υποστήριξης, αλλά να λειτουργήσει συμπληρωματικά και
ενισχυτικά προς τους υφιστάμενους
θεσμούς υποστήριξης των σχολικών μονάδων, αποτελώντας ένα πρώτο «φίλτρο» για
την αντιμετώπιση των σχετικών ζητημάτων που ανακύπτουν.
Ποιες οι
αρμοδιότητες του Συμβούλου Σχολικής Ζωής
Ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής βρίσκεται
σε άμεση και διαρκή επικοινωνία με
τους μαθητές της ευθύνης
του, τον σύλλογο διδασκόντων και το εκπαιδευτικό προσωπικό, όπως επίσης
τους γονείς και
κηδεμόνες. Ενεργεί όποτε αυτό τού ζητηθεί, αλλά και με
δική του πρωτοβουλία, εφόσον υποπέσει στην αντίληψή του κατάσταση που χρήζει
ιδιαίτερης αντιμετώπισης.
Παρεμβαίνει,
καθοδηγεί και ενημερώνει μαθητές, γονείς και κηδεμόνες σε θέματα παιδαγωγικής
αντιμετώπισης ζητημάτων σε τομείς που απασχολούν τη σχολική μονάδα, όπως
ενδεικτικά, η διαχείριση κρίσεων, μαθησιακές δυσκολίες, συμπερίληψη και
ενσωμάτωση, μαθητές με ιδιαίτερες δυνατότητες, κλίσεις και ταλέντα, μετάβαση σε
άλλες βαθμίδες, σχολική
κινητικότητα, συμβουλευτική και ομάδες γονέων και παράλληλα συμβάλλει στην
καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Ένας εκπαιδευτικός στη μάχη κατά του bullying σε
Γυμνάσια και τα Λύκεια
Αποστολή του είναι η ανίχνευση και αμεσότερη διαχείριση, κατά τρόπο
πιο ολιστικό, μεθοδικό και συστηματικό, προβληματικών ή άλλων ιδιαίτερων
καταστάσεων ή κινδύνων παρεκκλίσεων από τους κανόνες της σχολικής ζωής,
οι οποίες συχνά ξεπερνούν τις μεμονωμένες δυνατότητες των εκπαιδευτικών ανά
τάξη ή τμήμα τάξης και απαιτούν διαρκή παρακολούθηση, λειτουργώντας κατ’ αυτό
τον τρόπο συμπληρωματικά ή ενισχυτικά προς το συλλόγου διδασκόντων και λοιπών
στελεχών της εκπαίδευσης, αλλά και προς τους υφιστάμενους θεσμούς και
μηχανισμούς υποστήριξης των σχολικών μονάδων, και χωρίς να υποκαθιστά τις
αρμοδιότητές τους.
Προς τον
σκοπό αυτό, ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής επιμορφώνεται
σχετικώς για την επιτέλεση του ιδιαίτερου ρόλου που του ανατίθεται και συνεπικουρείται στο έργο του από τον Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου,
ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων,
τον Διευθυντή Εκπαίδευσης και το Κ.Ε.Σ.Υ.
Τι θα ισχύει για την παρουσία τους στα σχολεία
Με
απόφαση του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη
της σχολικής μονάδας, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας
και πρόταση του συλλόγου διδασκόντων, ορίζονται
στην αρχή κάθε σχολικού έτους δύο (2) Σύμβουλοι Σχολικής Ζωής, σε κάθε σχολική
μονάδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Με
απόφαση του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή
της σχολικής μονάδας, ο αριθμός των
Συμβούλων Σχολικής Ζωής μπορεί να αυξομειώνεται ανάλογα με τον αριθμό των
οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών και το μαθητικό δυναμικό της σχολικής
μονάδας.
Οι
εκπαιδευτικοί που ορίζονται, αναλαμβάνουν
υπό την ευθύνη τους συγκεκριμένο αριθμό τμημάτων και τάξεων μαθητών, κατά
τα ειδικότερα οριζόμενα στο παρόν.
Γιατί δεν θεσπίζεται τέτοιος θεσμός και στα Δημοτικά;
Ο θεσμός
του Συμβούλου Σχολικής Ζωής δεν προβλέπεται για τις σχολικές μονάδες της
πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σταθμίζοντας αντικειμενικές διαφορές μεταξύ
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ιδίως αναφορικά με την ιδιαίτερη
σχέση εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται μεταξύ των μαθητών μικρής ηλικίας και του
εκάστοτε εκπαιδευτικού του τμήματος.
Τι δήλωσε η υφυπουργός Παιδείας
Στο
πλαίσιο της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων
της Βουλής, η υφυπουργός Παιδείας Σοφία
Ζαχαράκη, εξήγησε ότι πρόκειται για μια σημαντική αρμοδιότητα
που θα αναλάβουν οι εκπαιδευτικοί και θα συμβάλλει τα μέγιστα στην πρόοδο και
ευημερία Γυμνασίων και Λυκείων. Όπως ανέφερε «Ο ρόλος τους σε καμία
περίπτωση δεν υποκαθιστά τον ψυχολόγο και τον κοινωνικό λειτουργό. Ουσιαστικά,
θα έχουν ένα ρόλο διαμεσολαβητή με τον μαθητή και θα βρίσκονται στο πλευρό των
μαθητών δίνοντας συμβουλές».
Ειδικότερα, στο άρθρο 38 προβλέπονται τα εξής:
1. Με απόφαση
του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη
της σχολικής μονάδας, ύστερα από εισήγηση
του Διευθυντή της σχολικής μονάδας και πρόταση
του συλλόγου διδασκόντων, ορίζονται στην αρχή κάθε σχολικού έτους δύο (2)
Σύμβουλοι Σχολικής Ζωής, σε κάθε σχολική μονάδα της δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης.
Με απόφαση του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου ύστερα
από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας, ο αριθμός των Συμβούλων Σχολικής Ζωής μπορεί να αυξομειώνεται ανάλογα
με τον αριθμό των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών και το μαθητικό δυναμικό
της σχολικής μονάδας.
Οι εκπαιδευτικοί που ορίζονται, αναλαμβάνουν υπό την
ευθύνη τους συγκεκριμένο αριθμό τμημάτων και τάξεων μαθητών, κατά τα ειδικότερα
οριζόμενα στο παρόν.
2. Οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν
καθήκοντα Συμβούλου Σχολικής Ζωής, επιμορφώνονται
σε περιοδική βάση. Η επιμόρφωση γίνεται σε συνεργασία με το Ι.Ε.Π. και τους Συντονιστές εκπαιδευτικού έργου.
3. Ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής συνεπικουρείται στο έργο του από τον Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου,
ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων, τον
Διευθυντή Εκπαίδευσης και το Κ.Ε.Σ.Υ.
4. Ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής παρεμβαίνει, καθοδηγεί και ενημερώνει μαθητές, γονείς και κηδεμόνες σε
θέματα παιδαγωγικής αντιμετώπισης ζητημάτων σε τομείς που απασχολούν τη σχολική
μονάδα, όπως ενδεικτικά, η διαχείριση
κρίσεων και πρόληψη ακραίων συμπεριφορών, μαθησιακές δυσκολίες, συμπερίληψη και
ενσωμάτωση, μαθητές με ιδιαίτερες δυνατότητες, κλίσεις και ταλέντα, μετάβαση σε
άλλες βαθμίδες, σχολική κινητικότητα, συμβουλευτική και ομάδες γονέων, και
παράλληλα συμβάλλει στην καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της
εκπαιδευτικής κοινότητας.
Ασκεί τα καθήκοντά του και λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τους υφιστάμενους θεσμούς
υποστήριξης των σχολικών μονάδων, χωρίς
να υποκαθιστά τις αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων, του Διευθυντή και
του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας ή τις αρμοδιότητες
υπερκείμενων σχολικών δομών υποστήριξης.
5. Ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής βρίσκεται σε άμεση και διαρκή επικοινωνία με τους
μαθητές της ευθύνης του, τον σύλλογο διδασκόντων και εκπαιδευτικό προσωπικό,
όπως επίσης τους γονείς και κηδεμόνες. Ενεργεί όποτε αυτό του ζητηθεί, αλλά
και με δική του πρωτοβουλία, εφόσον υποπέσει στην αντίληψή του κατάσταση η
οποία χρήζει ιδιαίτερης αντιμετώπισης.
Στο πλαίσιο επιτέλεσης του έργου του, συνεργάζεται με τις υποστηρικτικές δομές
και δύναται να ζητήσει τη συνδρομή τους για την αντιμετώπιση μεμονωμένων
περιστατικών ή ειδικών περιπτώσεων, όπως και να παραπέμψει τον χειρισμό τους
αρμοδίως σε αυτές ή στον σύλλογο διδασκόντων, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων
τους.
6. Με απόφαση του
Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων καθορίζεται κάθε ειδικότερο θέμα σχετικά
με την επιλογή, τα καθήκοντα, τα προσόντα ορισμού και το έργο του Συμβούλου
Σχολικής Ζωής και την εφαρμογή της παρούσας.
Με όμοια απόφαση μπορεί να ορίζεται η πιλοτική
εφαρμογή του παρόντος στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων (ιδίως γεωγραφική
κατανομή, αριθμός μαθητών, βαθμίδες εκπαίδευσης), οι ειδικότερες προϋποθέσεις
εφαρμογής και υλοποίησης καθώς και κάθε θέμα σχετικό με την πιλοτική αυτή
εφαρμογή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου