Στο πλαίσιο της
επανένταξης των μαθητών με ΕΕΑ στο σχολικό περιβάλλον, έμφαση θα πρέπει να
δοθεί στην επανακαθιέρωση της καθημερινής ρουτίνας -που έχει διαταραχθεί από
τον εγκλεισμό- καθώς και στην ανάπτυξη ικανοτήτων υγιεινής.
Όσον αφορά τον πρώτο στόχο, θα πρέπει να δώσουμε χρόνο στους
μαθητές μας να προσαρμοστούν αποφεύγοντας την εισαγωγή απαιτητικών
δραστηριοτήτων που μπορεί να πυροδοτήσουν συμπεριφορές αποφυγής και
προσφέροντας ευχάριστες και ελκυστικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της ανάπτυξης
ικανοτήτων αναψυχής και αναδημιουργίας.
Όσον αφορά τον δεύτερο στόχο, για τους πιο λειτουργικούς μαθητές
μας μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κατάλληλες
κοινωνικές ιστορίες και ανάλυση έργου, ενώ για τους λιγότερο λειτουργικούς
μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μόνο ανάλυση έργου.
Ικανότητες
υγιεινής όπως το συχνό πλύσιμο των χεριών μπορεί να διδαχθούν με ανάλυση έργου και με
κίνητρο συμμετοχής του μαθητή την παροχή ενισχυτή κοινωνικού και/ή
φαγώσιμου. Για παράδειγμα το πλύσιμο χεριών πριν και μετά το δεκατιανό ή τη
σίτιση. Στην πρώτη περίπτωση η κατάσταση στέρησης του φαγώσιμου ενισχυτή
αυξάνει υπέρμετρα την ενισχυτική του αξία και συνεπακόλουθα την επιθυμία του
μαθητή για συμμετοχή στη δραστηριότητα. Στη δεύτερη περίπτωση μπορεί να
χρησιμοποιηθεί κοινωνικός ενισχυτής ή δραστηριότητες αναψυχής και
αναδημιουργίας ως αμοιβή για το παραχθέν έργο.
Ακολουθούν μερικά βιντεοσκοπημένα παραδείγματα κατάλληλα και για
τους γονείς, ώστε να αυξηθεί η πιθανότητα γενίκευσης στα άλλα περιβάλλοντα
δράσης των μαθητών.
Παραδείγματα για άτομα με Αυτισμό Υψηλής Λειτουργικότητας και όχι
μόνο:
Κωνσταντίνος Μ. Ντίνας PhD
Συντονιστής Ειδικής Αγωγής
και Ενταξιακής Εκπαίδευσης
Περιφέρειας Θεσσαλίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου