Η πανδημία του κορωνοϊού από τη μια μέρα στην άλλη έχει κάνει άνω κάτω τη ζωή για εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Μικροί και μεγάλοι βιώνουμε μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Από τη μία τα σχολεία και η κάθε είδους δραστηριότητα έχουν ανασταλεί και από την άλλη καλούμαστε να παραμείνουμε στο σπίτι. Η οικογένεια θα πρέπει να φτιάξει ένα διαφορετικό πρόγραμμα καθημερινότητας για όλα τα μέλη της, μέσα στο οποίο σίγουρα θα έχουν όλοι περισσότερο χρόνο μαζί.
Τώρα είναι η ώρα της ατομικής ευθύνης και της ενσυναίσθησης. Ατομική ευθύνη είναι μία έννοια που ακούγεται πολύ τελευταία, φέρνοντας τον καθένα από εμάς αντιμέτωπο με τις δικές του ευθύνες. Η διαφορά είναι ότι πλέον ό,τι κάνουμε εμείς θα έχει αντίκτυπο και στους άλλους. Όσο για την ενσυναίσθηση, είναι η ικανότητα που έχει ο καθένας μας να αντιλαμβάνεται τι αντίκτυπο έχει η συμπεριφορά ή οι πράξεις του στους άλλους.
Οι έφηβοι έχουν την τάση να αμφισβητούν τα πράγματα γύρω τους και να αντιδρούν αρνητικά σε περιορισμούς της ελευθερίας τους, ακόμα και όταν αυτοί είναι βάσιμοι. Επίσης, στην εφηβεία η ανάγκη για ιδιωτικό χώρο και χρόνο γίνεται επιτακτική, πράγμα δύσκολο να επιτευχθεί σε συνθήκες εγκλεισμού και απαγόρευσης της κυκλοφορίας. Επιπλέον, οι έφηβοι έχουν την τάση να δραματοποιούν καταστάσεις, κάτι το οποίο δεν τους βοηθά σε περιπτώσεις όπου χρειάζεται υπομονή και ψυχραιμία, όπως τώρα εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Τα έφηβα παιδιά καθημερινά βιώνουν πολύ έντονα συναισθήματα και ψυχολογικές μεταπτώσεις, ενώ οι σχέσεις μεταξύ γονέων και εφήβων συνεχώς δοκιμάζονται. Όταν σε αυτό έρχεται να προστεθεί μία κρίση, όπως είναι ο κορωνοϊός και ο αναγκαστικός περιορισμός στο σπίτι, τότε τα πράγματα στην οικογένεια μπορούν να γίνουν... εκρηκτικά!!
Για να αποφευχθούν τέτοιες εκρήξεις, ο έφηβος του κορωνοϊού λέει κάποια πράγματα στους γονείς. Όλα όσα νιώθει και μερικές συμβουλές, που θα διευκολύνουν τις μεταξύ τους σχέσεις, ώστε να περάσουν όσο το δυνατόν πιο ανώδυνα οι δύσκολες αυτές μέρες παραμονής στο σπίτι:

1.    Μη θεωρήσεις δεδομένο πως ξεκουράζομαι επειδή απλά δεν πάω σχολείο. Μου είναι εξίσου δύσκολο να ζω εκτός «οργάνωσης» και προβλεψιμότητας όσο και σε εσένα. Όταν δεν κουράζω μυαλό και σώμα όσο αναλογεί στο καθένα, τότε ούτε εγώ ξεκουράζομαι ποτέ, απλώς κοιμάμαι περισσότερο.
2.    Επίτρεψέ μου να έχω μία ένταση παραπάνω είτε μαζί σου είτε με τα αδέρφια μου, δεν έχουμε ξανα-υπάρξει όλοι μαζί σε ένα σπίτι τόσο απόλυτα, τόσο αδιαπραγμάτευτα ο ένας με τον άλλον. Αφουγκράσου την ένταση και κάνε μου συζήτηση μετά, αφού ηρεμήσω. ΣΥΖΗΤΗΣΗ Ε;;; ΟΧΙ ΚΗΡΥΓΜΑ!
3.    Να ξέρεις, σε παρατηρώ πιο έντονα, από πιο κοντά τώρα που είμαστε κλεισμένοι μες στο σπίτι, εάν δεν είσαι καλά, θα το καταλάβω αμέσως, έλα πες το μου πρώτη/-ος εσύ, μην με αφήσεις να το καταλάβω μόνος μου. Θα μου είναι βάρος να βρίσκω εγώ αυτά που εσύ δεν ψάχνεις.
4.   Εάν είμαι κλεισμένος στο δωμάτιό μου και μιλάω στο κινητό ή στο διαδίκτυο με τους φίλους μου, άφησέ με να το κάνω, το έχω ανάγκη.
5.   Εάν είμαι σε ηλεκτρονικά παιχνίδια, τότε βάλε μου όρια, μην με αφήσεις χωρίς τα όρια, τα χρειάζομαι ακόμη.
6.   Βάλε μου όρια στο διαδίκτυο, σπρώξε με να βοηθώ στις δουλειές του σπιτιού και δείξε μου πώς θα είναι να συγκατοικήσω στο μέλλον με έναν/μία σύντροφο. Εκπαίδευσέ με.
7.   Μαγείρεψε μου φαγητό με μεράκι για να κάτσουμε όλοι μαζί να απολαύσουμε την παρέα μας, είναι ευκαιρία να πούμε πολλά στο τραπέζι για το παρελθόν, το παρόν ή και το μέλλον μας σαν οικογένεια. Μην απογοητευτείς εάν δεις να μη συμμετέχω, θα λάβω πολύ σοβαρά υπόψιν μου όσα ειπωθούν.
8.   Εάν οι γονείς μου δεν έχουν καλή σχέση, τώρα θα το καταλάβω σίγουρα -εάν δεν το είχα καταλάβει από πριν. Το κρυφτούλι τέλος.
9.   Δείξε μου τη δημιουργικότητα κάνοντας εσύ πράγματα δημιουργικά.
10.  Μην κολλάς εσύ σε μία οθόνη και περιμένεις από εμένα να μην είμαι συνέχεια στον υπολογιστή. Δείξε μου πώς είναι η ησυχία μέσα μου ακόμη και στο σαλόνι, θα το δω στο βλέμμα σου.
11. Μη με φοβίσεις για τον ιό, είμαι έφηβος και η ζωή για μένα είναι απολύτως δεδομένη, δεν διανοούμαι ούτε εγώ να πεθάνω ούτε εσύ, μην μου μιλάς για θάνατο εάν δεν είναι απαραίτητο, μίλα μου για προστασία και σεβασμό προς τη ζωή των άλλων.
12.  Κάλεσέ με να δούμε μαζί μία ταινία ΔΙΚΗ ΜΟΥ, από εκείνες που δεν θα έβλεπες ή δεν θα προλάβαινες ποτέ να δεις μαζί μου. Θα νιώσω πως σε έχω μαζί μου ακόμη και όταν όλα αυτά λήξουν.
13.  Βάλε υγιεινά τρόφιμα μέσα στο ψυγείο. Είναι ευκαιρία να ψαχουλέψω τα πάντα στην κουζίνα και ίσως με δεις να αλλάζω διατροφικές συνήθειες προς το καλύτερο. Βοήθησε με και γίνε παράδειγμα.
14.  Πάμε μία βόλτα για περπάτημα μαζί στο τετράγωνο, μίλα μου για σένα, θέλω να σε γνωρίσω καλύτερα. Σαν άνθρωπο όχι σαν γονέα, ούτε σαν αφεντικό.
15.   Όταν μείνουμε μαζί στον ίδιο χώρο, άσε με λίγο να σου μιλήσω πρώτος/-η. Εάν δεν σου μιλήσω καθόλου, έλα και δώσε μου μία αγκαλιά έτσι…Χωρίς λόγο…
16. Δώσε μου λίγη απρόβλεπτη προσοχή, είναι ευκαιρία να δω πως με αγαπάς, έτσι… ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΟ Ή ΣΚΟΠΟ. ΕΤΣΙ... ΔΩΡΕΑΝ.
Χριστίνα Μπογιατζή
Επιμέλεια: Δρ Ράνια Χιουρέα
Σύμβουλος ΕΑΕ
Διαβάστε επίσης:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.


ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:




ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Εγκύκλιοι - Υπουργικές Αποφάσεις

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Ειδήσεις