Κάθε χρόνο, στις 30 Ιανουαρίου, η ορθόδοξη εκκλησία γιορτάζει τους Τρεις Ιεράρχες.
Με τη συγκεκριμένη ονομασία αναφέρονται οι τρεις άγιοι της ανατολικής ορθόδοξης
εκκλησίας, προστάτες των γραμμάτων και των μαθητών, Ιωάννης ο Χρυσόστομος,
Βασίλειος ο Μέγας και Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός ή Θεολόγος.
H γιορτή των Τριών Ιεραρχών καθιερώθηκε στα μέσα του 11ου αιώνα και στα
χρόνια του Κωνσταντίνου Θ' Μονομάχου ή του Αλέξιου Α΄Κομνηνού από τον
Μητροπολίτη Ευχαΐτων Ιωάννη Μαυρόποδα ο οποίος συνέθεσε τμήμα της Ακολουθίας
για τους Τρεις Αγίους της Εκκλησίας.
Οι απαρχές της γιορτής πρέπει να εντοπισθούν σε μια περίοδο «διανοητικού
αναβρασμού».
Είναι η εποχή που ο Κωνσταντίνος Θ' Μονομάχος αναδιοργάνωνε τη Νομική Σχολή
της Κωνσταντινούπολης η οποία κατάρτιζε τα μελλοντικά στελέχη της Βυζαντινής
διοίκησης, στελεχώνοντας τη Σχολή με λόγιους εκτός των αριστοκρατικών
στρωμμάτων: σε αυτούς συμπεριλαμβάνονταν ο Μιχαήλ Ψελλός, ο Ιωάννης Ξιφιλίνος
και ο Ιωάννης Μαυρόπους.
Οι μεταρρυθμίσεις που ο Κωνσταντίνος Θ΄ προωθούσε και με τις οποίες
ταυτίστηκε ο Ψελλός και η ομάδα του τους εξανάγκασε έναν-έναν σε παραίτηση στη
συνέχεια[.
Οι συνεχείς επιθέσεις εκ μέρους του παλιού δικαστή Οφρυδά ήταν μια έκφραση
δυσαρέσκειας για τον τρόπο στέρησης του ελέγχου της νομικής εκπαίδευσης εκ
μέρους των καθημερινών εργατών του νόμου, της συντεχνίας των συμβολαιογράφων.
Τα πνευματικά ενδιαφέροντα των Ψελλού και Ιωάννη Ιταλού και ο
προσανατολισμός τους στην θύραθεν σκέψη προκάλεσε την αντίδραση της Εκκλησίας η
οποία επιθυμεί να ελέγξει την εκπαίδευση και να την απαλλάξει από τα όποια
περιττά της στοιχεία.
Οι τρεις άγιοι εμφανίζονται μαζί το 1066 στο Ψαλτήριο Θεοδώρου και σε όλη
τη διάρκεια του 11ου αιώνα όλο και πιο συχνά σε εικονογραφημένα
χειρόγραφα.
Στα Ευχάιτα πρέπει να καθιερώθηκε για πρώτη φορά η εορτή όταν ήταν εκεί ο
Μαυρόποδας Μητροπολίτης.
Η μνήμη των Τριών Ιεραρχών έρχεται να συμβολίσει μεταφορικά την Αγία Τριάδα
και τον ρόλο των Τριών Πατέρων στη διαμόρφωση του τριαδικού δόγματος και να
υποδηλώσει τα όρια προσέγγισης του ελληνικού φιλοσοφικού στοχασμού.
Ουσιαστικά η εκκλησιαστική εορτή θεσπίστηκε με σκοπό την κατασίγαση της
εγερθείσης διάστασης σχετικά με την αξιολογική ιεράρχησή τους και δεν ήταν παρά
ένα απλό επεισόδιο της ιστορίας της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης, καθώς ο
καθορισμός περιελάμβανε τρεις πατέρες οι οποίοι ανήκαν στο κλίμα του Οικουμενικού
Πατριαρχείου.
Η σχολική γιορτή
Η αυτονόμηση της γιορτής από το Εκκλησιαστικό πλαίσιο και η θεσμοθέτησή της
ως σχολικής εκδήλωσης δεν αναφέρεται πριν από τον 19ο αιώνα.
Προηγείται αυτής, σύμφωνα με την ιστορικό Έφη Γαζή, η τέλεση μνημοσύνου την
ημέρα της γιορτής των Τριών Ιεραρχών για τους χορηγούς σχολείων στη
συνοικία Σταυροδρόμι της Κωνσταντινούπολης από τον Πατριάρχη Καλλίνικο Ε΄ το
1805.
Άλλη μια αναφορά υπάρχει για την Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης και τον εορτασμό
κατά την 30η Ιανουαρίου της Μνήμης των ευεργετών και συνδρομητών του σχολείου
από το 1812-1813.
Στην Ιόνιο Ακαδημία οι Τρεις Ιεράρχες θεωρούνται και τιμώνται ως οι
προστάτες της από τη σύστασή της (1824-1826).
Στην οθωμανοκρατούμενη Μυτιλήνη έχουμε πανηγυρικούς από το 1859
τουλάχιστον.
Οι διαδικασίες καθιέρωσης της εορτής ως εκπαιδευτικής συνδέονται με το
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, όταν, σε συνεδρίαση του
Ακαδημαϊκού Συμβουλίου στις 9 Αυγούστου του 1841 που πραγματοποιήθηκε με αφορμή
τον θάνατο του καθηγητή του ιδρύματος Δημήτριου Μαυροκορδάτου και δωρεάς στο
Πανεπιστήμιο Αθηνών της οικίας του θανόντος από τον πατέρα του, θέλησαν να τον
τιμήσουν.
Τελικά προκρίθηκε η καθιέρωση μνημοσύνου υπέρ των ευεργετών του
Πανεπιστημίου κατά την Εκκλησιαστική Εορτή των Τριών Ιεραρχών. Ο πρώτος
Εορτασμός-μνημόσυνο πραγματοποιήθηκε στις 30 Ιανουαρίου 1842.
Η πραγματική θεσμοθέτηση της εορτής όμως θα πραγματοποιηθεί το 1911 όταν το
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών θα αποκτήσει τον καινούργιο
οργανισμό του και μέσα σ΄ αυτόν θα προσδιορίσει και τις εορτές του.
Πληροφορίες: Βικιπαίδεια
Διαβάστε επίσης:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου