|
3ο Δημ. Σχολείο Χολαργού |
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Πράξη
33/26 7-2018 του Δ.Σ.) το ΥΠΠΕΘ δίνει οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης του
μαθήματος της Γλώσσας όλων των τάξεων
του Δημοτικού σχολείου.
Κάποιες από τις οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος, που
τονίζονται στο έγγραφο, είναι οι εξής:
Δεν απαιτείται η
γραμμική παρουσίαση όλων των ενοτήτων για το μάθημα της Γλώσσας.
Προτείνεται στους εκπαιδευτικούς
να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν σχέδια εργασίας.
Κρίνεται ιδιαίτερα
σημαντική η διδασκαλία της Λογοτεχνίας.
Οι εκπαιδευτικοί από
την αρχή της σχολικής χρονιάς να προβούν στη:
1.
Δημιουργία και
οργάνωση σχολικών βιβλιοθηκών και στον εμπλουτισμό τους με λογοτεχνικά βιβλία.
2.
Δημιουργία ευχάριστων
χώρων ανάγνωσης και ακρόασης.
3.
Οργάνωση σχεδίου βάσει
του οποίου θα πραγματοποιείται η ανάγνωση των λογοτεχνικών βιβλίων κατά τη
διάρκεια του σχολικού έτους.
4.
Οργάνωση της κάθε τάξης
ως αναγνωστικής ομάδας (καθορισμός συγκεκριμένης ημέρας και ώρας ανάγνωσης στην
τάξη, συζήτησης και επιπλέον δραστηριοτήτων)»
Συγκεκριμένα οι οδηγίες για το μάθημα της γλώσσας είναι οι εξής:
ΓΛΩΣΣΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ (τάξεις: Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄, Στ΄)
Η παρούσα πρόταση αναδιάρθρωσης και εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης
στηρίχτηκε στην αναγκαιότητα να ανταποκριθεί η διδασκαλία του μαθήματος της
Γλώσσας στις συνεχώς μεταβαλλόμενες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών/τριών. Οι
κοινωνικές αλλαγές που έχουν επέλθει τα τελευταία χρόνια οδηγούν σε νέους
στόχους και νέα περιεχόμενα, συμβατά με τις διαμορφωθείσες κοινωνικές και
πολιτισμικές συνθήκες.
Για τον λόγο αυτό,
κρίνεται αναγκαίο να γίνει αναδιάρθρωση και
εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης, ώστε:
• να εξοικονομηθεί ποσοτικός και ποιοτικός χρόνος για δραστηριότητες που
προάγουν τη δημιουργική και κριτική σκέψη των μαθητών/τριών μέσα από τις
διαδικασίες τηςδιερευνητικής-ανακαλυπτικής και κοινωνικής μάθησης, όπως είναι
τα σχέδια εργασίας και η εξοικείωση με το λογοτεχνικό βιβλίο (φιλαναγνωσία),
• να υπάρξει χρόνος για εμβάθυνση στη διδακτέα ύλη και για
oμαδοσυνεργατικές διαδικασίες διδασκαλίας που συμβάλλουν στην ανάπτυξη των
γνωστικών δεξιοτήτων,
• να δοθεί στους εκπαιδευτικούς η δυνατότητα να σχεδιάσουν τη διδασκαλία
τους, λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαιτερότητες της δικής τους τάξης
(αλλόγλωσσοι μαθητές/τριες, μαθητές/τριες με μαθησιακές δυσκολίες κ.ά.),
• να αναπτυχθεί η διαφοροποιημένη διδασκαλία και να ανταποκριθεί η μάθηση
στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών/τριών και στο επίπεδο μαθησιακής
ετοιμότητάς τους,
• να απαλλαγεί η μαθησιακή διαδικασία από ύλη που επικαλύπτεται είτε κάθετα
(από προηγούμενες ή και επόμενες τάξεις), είτε οριζόντια (από άλλα μαθήματα,
διαθεματικά),
• να δοθεί χρόνος στους/στις εκπαιδευτικούς για υλοποίηση δραστηριοτήτων
ανακεφαλαίωσης, αναπλαισίωσης της γνώσης και αναστοχασμού,
• να διασφαλιστεί η δυνατότητα στους μαθητές/τριες να μαθαίνουν στο
σχολείο, χωρίς να χρειάζεται να καταφεύγουν σε εξωσχολική βοήθεια.
Ο προτεινόμενος εξορθολογισμός της ύλης της Γλώσσας εξοικονομεί διδακτικές
ώρες, τις οποίες μπορεί ο/η εκπαιδευτικός να τις διαθέσει σε σχέδια εργασίας
που ανταποκρίνονται στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών/τριών, στην έρευνα,
στην καινοτομία, στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και στην επεξεργασία
λογοτεχνικών κειμένων.
Για τον λόγο αυτό, δεν
απαιτείται η γραμμική παρουσίαση όλων των ενοτήτων.
Ο/Η εκπαιδευτικός
μπορεί να κάνει επιλογές στην παρουσίαση των ενοτήτων, ανάλογα με τους/τις
μαθητές/τριες και τα ενδιαφέροντά τους, ώστε να αξιοποιήσει τον χρόνο
εποικοδομητικά στην υλοποίηση σχεδίων εργασίας.
Τα σχέδια εργασίας μπορούν να αφορμώνται είτε από τα προτεινόμενα θέματα
του εγχειριδίου, είτε από τις αναδυόμενες εκπαιδευτικές ανάγκες των
μαθητών/τριών και από τα μαθητικά ενδιαφέροντα.
Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται στους/στις εκπαιδευτικούς να σχεδιάσουν και
να υλοποιήσουν σχέδια εργασίας τόσο από αυτά που περιλαμβάνονται στους παρακάτω
πίνακες όσο και δικά τους, με θέματα που άπτονται των ενδιαφερόντων των
μαθητών/τριών και των θεματικών αξόνων των εγχειριδίων.
Επιπλέον, η διδακτέα ύλη έχει ως βασική, αλλά όχι ως αποκλειστική αναφορά
τα ισχύοντα σχολικά εγχειρίδια.
Ο/Η εκπαιδευτικός
δύναται να αναζητεί – πλέον κυρίως στο διαδίκτυο –
πρόσθετο υλικό για τη διδασκαλία και να ανατροφοδοτεί ανάλογα τον
προγραμματισμό της.
Ως μαθησιακοί και διδακτικοί πόροι μπορούν να αξιοποιηθούν έγκριτες έντυπες
ή/και ηλεκτρονικές πηγές (π.χ. ιστοσελίδες φορέων που εποπτεύονται από το
Υπουργείο Παιδείας ή το Υπουργείο Πολιτισμού ή φορέων με αξιόλογο εκπαιδευτικό
και πολιτιστικό έργο), κατά την κρίση του/της εκπαιδευτικού και σύμφωνα με τις
ανάγκες της τάξης, στο πλαίσιο ανανέωσης των ηλεκτρονικών πηγών οι οποίες
αναφέρονται στα σχολικά εγχειρίδια.
Παράλληλα, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική η διδασκαλία της Λογοτεχνίας με την
προβλεπόμενη χρήση του Ανθολογίου ή/και πρόσθετων κειμένων και ανάλογου
οπτικοακουστικού υλικού για τον εμπλουτισμό της διδασκαλίας, καθώς μπορεί να
προσφέρει τις απαραίτητες προεκτάσεις της μάθησης από το μάθημα της Γλώσσας,
καλλιεργώντας τη φιλαναγνωσία των μαθητών/τριών. Η εξοικείωση των μαθητών/τριών
με το βιβλίο και την ανάγνωση και η σταδιακή εδραίωση της φιλικής σχέσης τους
με το λογοτεχνικό βιβλίο τους/τις βοηθάει να αναπτύσσουν την κριτική και
δημιουργική τους σκέψη, να δραστηριοποιούν τη φαντασία τους και την
εφευρετικότητά τους, να εμπλουτίζουν την αισθητική τους καλλιέργεια, να
δοκιμάζουν τα συναισθήματά τους αναπτύσσοντας τη συναισθηματική τους νοημοσύνη,
να καλλιεργούν τη γλωσσική τους έκφραση με έμμεσο και βιωματικό τρόπο, και εν
κατακλείδι να συγκροτούν ολόπλευρα την προσωπικότητά τους.
Πρόκειται για ένα πολυδιάστατο στόχο, ο οποίος μπορεί να επιτευχθεί μέσα
από την ανασύσταση της τάξης σε μια κοινότητα αναγνωστών, όπου η πρόκληση των
μαθητών/τριών να ανατρέχουν και σε άλλα βιβλία παραπλήσιας θεματικής τους
επιτρέπει σταδιακά να κατανοούν και να αποδεχτούν τη σχετικότητα και την
πολλαπλότητα των ερμηνευτικών προσεγγίσεων των λογοτεχνικών κειμένων.
Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές/τριες μπορούν να διατυπώνουν με σαφήνεια τις
θέσεις τους, να αιτιολογούν τις απόψεις τους και σε βάθος χρόνου να
επιχειρηματολογούν τεκμηριωμένα, με απώτερο στόχο την ανάπτυξη και καλλιέργεια
της κριτικής τους σκέψης.
Για τον λόγο αυτό,
καλό είναι οι εκπαιδευτικοί από την αρχή της
σχολικής χρονιάς να προβούν στη:
Δημιουργία και
οργάνωση σχολικών βιβλιοθηκών και στον εμπλουτισμό τους με λογοτεχνικά βιβλία.
Δημιουργία ευχάριστων
χώρων ανάγνωσης και ακρόασης.
Οργάνωση σχεδίου βάσει
του οποίου θα πραγματοποιείται η ανάγνωση των λογοτεχνικών βιβλίων κατά τη
διάρκεια του σχολικού έτους.
Οργάνωση της κάθε
τάξης ως αναγνωστικής ομάδας (καθορισμός συγκεκριμένης ημέρας και ώρας
ανάγνωσης στην τάξη, συζήτησης και επιπλέον δραστηριοτήτων).
Τέλος, εκτός από το υπάρχον διδακτικό υλικό (Βιβλίο Μαθητή, Τετράδια
Εργασιών), μπορεί να αξιοποιηθεί και το διαδραστικό-εμπλουτισμένο «Βιβλίο του
μαθητή» στο «Ψηφιακό Σχολείο» (http://ebooks.edu.gr/
).
Επίσης, για ανάρτηση πολυτροπικών κειμένων που δημιουργούν-παράγουν οι
μαθητές/τριες (με ενσωμάτωση εικόνων, κινούμενων εικόνων και βίντεο) μπορεί να
αξιοποιηθεί η Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα για μαθητές και εκπαιδευτικούς
«e-me» του Ψηφιακού Σχολείου (http://e-me.edu.gr/
).
Ως διαδικτυακοί πόροι για διδακτική
αξιοποίηση αναφέρονται ενδεικτικά οι εξής:
Δείτε
εδώ την εγκύκλιο του ΥΠΠΕΘ: «Οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης του μαθήματος
της Γλώσσας όλων των τάξεων του Δημοτικού σχολείου» Φ.20/139462/Δ1/28-8-2018
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου