Το άρθρο 6 του Ν. 3699/2008 που αφορά τη φοίτηση των
μαθητών (καθώς και τη διαδικασία για το «σπάσιμο» ενός τμήματος) έχει
τροποποιηθεί έξι (6) φορές μέχρι σήμερα, 2018.
α) Ν. 3879/2010
β) Ν. 3966/2011
γ) Ν. 4186/2013
δ) Ν. 4368/2016
ε) Ν. 4452/2107
στ) Ν. 4547/2018
Φοίτηση
1. Οι μαθητές με αναπηρία
και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν:
α) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου, εφόσον
πρόκειται για μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες, υποστηριζόμενοι από τον
εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος συνεργάζεται κατά περίπτωση με τα Κ.Ε.Σ.Υ., με
τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου Γενικής και Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής
Εκπαίδευσης.
β) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου, με παράλληλη
στήριξη-συνεκπαίδευση, από εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, όταν αυτό επιβάλλεται από το
είδος και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Η παράλληλη στήριξη
παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη να
παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης, σε μαθητές με
σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο
πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης) ή όταν η παράλληλη στήριξη
καθίσταται απαραίτητη – βάσει της γνωμάτευσης του Κ.Ε.Σ.Υ. – εξαιτίας των
ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών. Στην τελευταία περίπτωση η στήριξη από
ειδικό εκπαιδευτικό μπορεί να γίνεται σε μόνιμη και προγραμματισμένη βάση. Την
παράλληλη στήριξη εισηγείται αποκλειστικά το οικείο Κ.Ε.Σ.Υ. το οποίο με γραπτή
γνωμάτευσή του καθορίζει τις ώρες παράλληλης στήριξης κατά περίπτωση.
Οι αιτήσεις για παράλληλη στήριξη υποβάλλονται στη διεύθυνση
του σχολείου και μέσω της οικείας διεύθυνσης εκπαίδευσης διαβιβάζονται στη
Διεύθυνση ΕΑΕ του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για έγκριση και
προγραμματισμό εκτέλεσης. Ο χρόνος υποβολής αιτήσεων παράλληλης στήριξης
ορίζεται από την ημερομηνία εγγραφής στο σχολείο μέχρι την 20ή Οκτωβρίου κάθε
σχολικού έτους. Από την 1-9-2010, η παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση μπορεί να
παρέχεται και μέσω προγραμμάτων εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για
ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τα οποία
εντάσσονται σε Πράξεις που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από
το Δημόσιο στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ), από
εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ60 και ΠΕ70 που έχουν τα τυπικά προσόντα
τοποθέτησης στην ΕΑΕ, ΠΕ61, ΠΕ71, ΠΕ02.50, ΠΕ03.50 και ΠΕ04.50. Αν οι ανωτέρω
εκπαιδευτικοί δεν επαρκούν, στα προγράμματα αυτά μπορεί να συμμετέχουν και οι
λοιποί εκπαιδευτικοί των κλάδων ΠΕ 60 και ΠΕ 70, καθώς και εκπαιδευτικοί των
κλάδων ΠΕ 02, ΠΕ 03 και ΠΕ 04.
Οι
εκπαιδευτικοί όλων των ανωτέρω κλάδων μπορεί να παρέχουν συμπληρωματικά και:
αα) ενισχυτική διδασκαλία στους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στους
οποίους παρέχεται παράλληλη στήριξη – συνεκπαίδευση, μετά το πέρας των
μαθημάτων τους, με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, ύστερα από πρόταση του
οικείου Κ.Ε.Σ.Υ. και με τη συγκατάθεση των ασκούντων τη γονική μέριμνα των
μαθητών,
ββ) εξατομικευμένο
υποστηρικτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο πλαίσιο της συνεκπαίδευσης και σε
άλλους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που καθορίζεται
κατά περίπτωση, ως προς την αναγκαιότητα και τις ώρες υποστήριξης, από το
οικείο Κ.Ε.Σ.Υ..
Οι εκπαιδευτικοί όλων των ανωτέρω κλάδων παρακολουθούν πρόγραμμα επιμόρφωσης. Κατά τη διάρκεια
της παρακολούθησης του προγράμματος αυτού, οι επιμορφούμενοι θεωρείται ότι
τελούν σε διατεταγμένη υπηρεσία και ο χρόνος επιμόρφωσης προσμετράται στην
προϋπηρεσία τους.
Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων,
που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ)
και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται οι στόχοι του
προγράμματος επιμόρφωσης, η συνολική διάρκειά του σε ώρες, τα αντικείμενα
διδασκαλίας και οι θεματικές ενότητες. Με την ίδια απόφαση ορίζονται ο αριθμός
των εκπαιδευτικών που θα το παρακολουθήσουν, οι φορείς που θα το υλοποιήσουν.
Μετά την κατάργηση των
Π.Ε.Κ., στο άρθρο
49 του Ν. 4547/2018 ορίζεται πως «Φορείς
επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών μπορεί να είναι:
α) οι σχολικές μονάδες
β) υπό το συντονισμό των ΠΕ.Κ.Ε.Σ. τα:
- Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.)
- Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης
(Κ.Ε.Σ.Υ.)
- Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία (Κ.Ε.Α.)
γ) τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.)
Επίσης ορίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία επιλογής
των επιμορφωτών, καθώς και κάθε θέμα σχετικό με την επιμόρφωση των ανωτέρω
εκπαιδευτικών.
Στο επιμορφωτικό πρόγραμμα διδάσκουν, ύστερα από αίτησή τους,
ειδικοί επιστήμονες, μέλη Διδακτικού – Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) ή
Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΠ) των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ),
Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης καθώς
και άλλοι δημόσιοι υπάλληλοι και ιδιώτες που έχουν τα απαιτούμενα επιστημονικά
και διδακτικά προσόντα, με ωριαία αντιμισθία, το ύψος της οποίας καθορίζεται με
κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων,
που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
γ) Σε ειδικά οργανωμένα και κατάλληλα στελεχωμένα Τμήματα
Ένταξης (ΤΕ) που λειτουργούν μέσα στα σχολεία γενικής και επαγγελματικής
εκπαίδευσης με δύο (2) διαφορετικούς τύπους προγραμμάτων:
αα) Κοινό και εξειδικευμένο πρόγραμμα, που καθορίζεται με πρόταση του οικείου Κ.Ε.Σ.Υ. για τους μαθητές
με ηπιότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, το οποίο για κάθε μαθητή δεν
θα υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως.
Στα ΤΕ μπορούν να
φοιτούν και μαθητές χωρίς γνωμάτευση από διαγνωστικό φορέα, κατόπιν
σύμφωνης γνώμης του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου Ειδικής Αγωγής και
Ενταξιακής Εκπαίδευσης.
Για την ίδρυση ΤΕ
απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπάρχουν κατ’ ελάχιστον τρεις μαθητές και
σχετική πρόταση από διαγνωστική υπηρεσία.
Σε περιπτώσεις συστεγαζόμενων
ή γειτονικών σχολικών μονάδων, τα ΤΕ συνενώνονται μέχρι του μέγιστου
αριθμού δώδεκα (12) μαθητών ανά ΤΕ.
Σκοπός των ΤΕ είναι η πλήρης ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες ή/και αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον μέσα από ειδικές εκπαιδευτικές
παρεμβάσεις.
Ο εκπαιδευτικός του ΤΕ υποστηρίζει
τους μαθητές εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, σε συνεργασία
με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, με στόχο τη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων και των διδακτικών πρακτικών,
καθώς και την κατάλληλη προσαρμογή του
εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
Η υποστήριξη σε ιδιαίτερο χώρο υλοποιείται εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των
μαθητών, με απώτερο στόχο τη δυνατότητα μελλοντικής υποστήριξης αυτών εντός
του περιβάλλοντος της τάξης τους.
ββ) Εξειδικευμένο ομαδικό ή εξατομικευμένο πρόγραμμα
διευρυμένου ωραρίου, που καθορίζεται με
πρόταση του οικείου Κ.Ε.Σ.Υ., για τους μαθητές με σοβαρότερης μορφής ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες δεν καλύπτονται από αντίστοιχες με το είδος
και το βαθμό αυτοτελείς σχολικές μονάδες.
Το εξειδικευμένο πρόγραμμα μπορεί να είναι ανεξάρτητο από το
κοινό, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών. Στις περιπτώσεις αυτές η
συνδιδασκαλία γίνεται σύμφωνα με τις προτάσεις των διαγνωστικών υπηρεσιών.
2. Μαθητές που δεν
αυτοεξυπηρετούνται φοιτούν ή σε αυτοτελείς
ΣΜΕΑΕ ή σε σχολεία της γενικής εκπαίδευσης ή σε ΤΕ με την ανάλογη στήριξη και
την παρουσία Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), ανάλογα με το είδος της
αναπηρίας τους και τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που απορρέουν από αυτή.
Η δυνατότητα στήριξης μαθητών του προηγούμενου εδαφίου μπορεί
να αφορά και σε σχολικό νοσηλευτή κατόπιν γνωμάτευσης δημόσιου νοσοκομείου.
3. Για τους μαθητές με
αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν σε σχολεία της
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η φοίτησή τους
θεωρείται επαρκής όταν το σύνολο των επιπλέον απουσιών δεν υπερβαίνει το
τριάντα τοις εκατό (30%) των απουσιών που προβλέπονται από το οικείο αναλυτικό
πρόγραμμα σπουδών με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα και οι επιπλέον από τις
προβλεπόμενες απουσίες οφείλονται αποδεδειγμένα στη συμμετοχή τους σε
προγράμματα αποκατάστασης και θεραπείας.
Η ανάγκη αποκατάστασης και θεραπείας της σωματικής ή ψυχικής
υγείας των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πιστοποιείται
με βεβαίωση δημόσιου φορέα, από την οποία προκύπτει με ακρίβεια η ανάγκη της
ανωτέρω απουσίας και ο ακριβής χρόνος αυτής.
3.Α. Για τους μαθητές που φοιτούν σε σχολεία πρωτοβάθμιας και
δευτεροβάθμιας γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, με διαγνωσμένη από
αρμόδιο δημόσιο φορέα (Κ.Ε.Σ.Υ., Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα, Δημόσιο Νοσοκομείο)
αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κατόπιν σχετικού αιτήματος των
ασκούντων τη γονική μέριμνα δεν υπολογίζεται ο βαθμός εξέτασης της
διδασκόμενης δεύτερης ξένης γλώσσας στο γενικό βαθμό προαγωγής ή απόλυσης.
4. Όταν η φοίτηση των
μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθίσταται ιδιαίτερα
δύσκολη στα
σχολεία του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος ή στα τμήματα ένταξης, λόγω των
ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους, η εκπαίδευση των μαθητών αυτών παρέχεται:
α) Σε αυτοτελείς
ΣΜΕΑΕ.
β) Σε σχολεία ή
τμήματα που λειτουργούν είτε ως αυτοτελή είτε ως παραρτήματα άλλων σχολείων σε νοσοκομεία, κέντρα αποκατάστασης, ιδρύματα αγωγής
ανηλίκων, ιδρύματα χρονίως πασχόντων ή Υπηρεσίες εκπαίδευσης και αποκατάστασης
των Μονάδων Ψυχικής Υγείας, εφόσον σε αυτά διαβιούν άτομα σχολικής ηλικίας με
αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Οι εκπαιδευτικές αυτές δομές θεωρούνται ΣΜΕΑΕ που υπάγονται
στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, εμπίπτουν στο πλαίσιο της ΕΑΕ
παιδιών σχολικής ηλικίας και εφαρμόζουν εκπαιδευτικά προγράμματα που
εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Οι λεπτομέρειες οργάνωσης και λειτουργίας αυτών των ΣΜΕΑΕ
ρυθμίζονται από κοινές υπουργικές αποφάσεις των καθ’ ύλην αρμόδιων Υπουργών.
Φορείς, ΝΠΙΔ, πιστοποιημένοι από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., μπορούν να παρέχουν ισότιμα
με τις ΣΜΕΑΕ του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Εκπαίδευση,
Κατάρτιση και Συμβουλευτικές Υποστηρικτικές Υπηρεσίες σε άτομα άνω των
δεκαπέντε (15) ετών με βαριά νοητική υστέρηση και συνοδές αναπηρίες.
γ) Με διδασκαλία στο
σπίτι, όταν αυτή κρίνεται αναγκαία, για
σοβαρά βραχυχρόνια ή χρόνια προβλήματα υγείας, τα οποία δεν επιτρέπουν τη μετακίνηση
και φοίτηση των μαθητών στο σχολείο.
Η έγκριση της διδασκαλίας στο σπίτι γίνεται με απόφαση του
διευθυντή εκπαίδευσης της αντίστοιχης βαθμίδας στην οποία φοιτά ο μαθητής,
κατόπιν αιτιολογημένης πρόσφατης ιατρικής γνωμάτευσης, στην οποία αναγράφεται η
διάρκεια επιβεβλημένης παραμονής στο σπίτι. Η γνωμάτευση αυτή παρέχεται από
δημόσια ιατροπαιδαγωγική υπηρεσία ή δημόσια υγειονομική επιτροπή.
Οι προαγωγικές ή απολυτήριες εξετάσεις διέπονται από τις
διατάξεις των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων.
Στο πρόγραμμα διδασκαλίας στο σπίτι μπορεί να χρησιμοποιείται
και το σύστημα της τηλεεκπαίδευσης.
Η κατ’ οίκον διδασκαλία δεν παρέχεται υποχρεωτικά από
εκπαιδευτικό ΕΑΕ παρά μόνο, εάν γνωματεύσει σχετικά το οικείο Κ.Ε.Σ.Υ..
5. Για κάθε μαθητή με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες, το ΕΠΕ σχεδιάζεται από τη διεπιστημονική ομάδα του οικείου Κ.Ε.Σ.Υ., συντάσσεται και υλοποιείται από τον αρμόδιο εκπαιδευτικό
ΕΑΕ, σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης, τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού
Έργου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης. Στο σχεδιασμό του ΕΠΕ
συμμετέχει και ο γονέας ή ο κηδεμόνας του μαθητή και το ΕΕΠ των ΣΜΕΑΕ, μετά από
πρόσκληση του οικείου Κ.Ε.Σ.Υ..
6. Στις Σχολικές Μονάδες
Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορεί
να υλοποιούνται προγράμματα συνεκπαίδευσης με συστεγαζόμενες ή μη σχολικές
μονάδες της γενικής εκπαίδευσης.
Στόχοι των προγραμμάτων συνεκπαίδευσης είναι, ιδίως η
προώθηση της ένταξης και των ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση, η ανάπτυξη των
γνωστικών, μαθησιακών, συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών με
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία, καθώς και η ευαισθητοποίηση των
μαθητών των σχολείων γενικής εκπαίδευσης σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, στο
σεβασμό της διαφορετικότητας και στη διασφάλιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων,
που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται το αρμόδιο όργανο
και η διαδικασία έγκρισης, ο τρόπος υλοποίησης και η αξιολόγηση των ανωτέρω
προγραμμάτων, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια που είναι αναγκαία για την
εφαρμογή της παραγράφου αυτής.
Επιμέλεια: Δρ Ράνια
Χιουρέα, Σύμβουλος ΕΑΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου