Ασκήσεις Γλώσσας για παραγωγή Γραπτού Λόγου
Εδώ θα βρείτε ασκήσεις και υλικό για να βοηθήσετε τα παιδιά να γράψουν ένα κείμενο. (Κάντε κλικ σε αυτό που σας ενδιαφέρει). Οι δραστηριότητες μπορούν να προσαρμοστούν ανάλογα με τις δυνατότητες του παιδιού.Δραστηριότητα 1. Μια ιστορίαΔραστηριότητα 2. ΕικόναΔραστηριότητα 3. Να φτιάξουμε ένα γλυκόΜπορούμε να φτιάξουμε ένα γλυκό στο σχολείο (εάν υπάρχει κουζίνα). Μετά θα συμπληρώσουμε στο φύλλο εργασίας που ακολουθεί τι κάναμε. Είναι διασκεδαστικό και βοηθάει και στην παρατηρητικότητα-μνήμη.
Δραστηριότητα 4. Πείραμα φυσικήςΔραστηριότητα 5. Εικόνες από παραμύθια και λογοτεχνικά βιβλίαΧρησιμοποιούμε εικόνες από παραμύθια και λογοτεχνικά βιβλία.Βάζουμε τις εικόνες ανακατεμένες μπροστά στα παιδιά. Η δουλειά τους είναι:1. Να βάλουν τις εικόνες στη σειρά που πιστεύουν ότι είναι σωστή
2. Να δώσουν ονόματα στους ήρωες
3. Να γράψουν μια πρόταση για κάθε εικόνα.Στο τέλος διαβάζουμε το παραμύθι.Μερικά παραμύθια:
Αν δεν έχετε τα βιβλία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις εικόνες εκτυπωμένες ή σε προβολή στον πίνακα.Μερικές ασκήσεις που μπορείτε να δώσετε:Δραστηριότητα 6. ΖάριαΡίχνουμε τα ζάρια. Κάθε ζαριά και γράμμα. Κάθε γράμμα μια λέξη. Δύο λέξεις μια πρόταση.Πέντε προτάσεις μια παράγραφος.Δραστηριότητα 7. Μια πέτρα στο βυθό της λίμνηςΗ δραστηριότητα αυτή έχει τα ακόλουθα βήματα:1. Ζητάμε από τα παιδιά να βρούνε από δυο πέτρες.2. Δίνουμε ένα όνομα στη μεγαλύτερη πέτρα και θεωρούμε ότι βρίσκεται μόνη της στο βυθό. Η πέτρα ζει μόνη της.Τι θα γίνει όμως όταν οι άτακτοι μαθητές μου ρίξουν μέσα κι άλλα "πρόσωπα;"3. Ρίχνουμε λοιπόν τις υπόλοιπές πέτρες μέσα στο βυθό αφού τις δώσουμε όνομα.4. Προσέχουμε οι πέτρες να έχουν διαφορετική απόσταση απο την κεντρική μας.5.Τέλος, γράφουμε την ιστορία μας.Παράδειγμα:Στο βυθό της δικής μας λίμνης υπάρχει μια μεγάλη πέτρα που τη λένε Λία.Η Λία ζει μόνη της.Τι θα γίνει όμως όταν οι άτακτοι μαθητές μου ρίξουν μέσα κι αλλά "πρόσωπα;" Ρίξαμε λοιπόν 5 μικρότερες πέτρες.Την κατανόηση, τη χαρά, τη λύπη, τη γκρίνια αλλά και ένα αγόρι που το έλεγαν βράχο. Τέλος, ήρθαν τα πετραδάκια που είναι τα παιδιά της Λίας, αλλά και το κλαδάκι που είναι η κυρία προσπάθεια....
Δείτε το κείμενο εδώ.Δραστηριότητα 8. Γράφουμε ενα ΛίμερικΛίμερικ: Είναι ένα κωδικοποιημένο ποίημα. Στον πρώτο στίχο υπάρχει η ένδειξη του πρωταγωνιστή. Στο δεύτερο στίχο αποκαλύπτεται η ιδιότητά του. Στον τρίτο και τέταρτο παρατηρούμε την πραγματοποίηση του κατηγορήματος.
Τέλος ο πέμπτος στίχος είναι αφιερωμένος στην εμφάνιση ενός τελικού επιθέτου ή παράλογου.Μπορείτε να δείτε μερικά παραδείγματα Λίμερικ που γράφτηκαν στην τάξη, εδώ.Δραστηριότητα 9. Γράφουμε ενα χαϊκούΤο ποίημα "χαϊκού": έχει ακριβώς 17 συλλαβές. Ο πρώτος στίχος έχει 5 συλλαβές, ο δεύτερος 7 και ο τρίτος πάλι 5 συλλαβές.Δείτε εδώ μερικά χαϊκού.Δραστηριότητα 10. Γράφω ένα διάλογοΔίνουμε στα παιδιά 5 με 6 λέξεις. Οι λέξεις είναι κυρίως ουσιαστικά. Στη συνέχεια τους ζητάμε να μας γράψουν ένα διάλογο.Παράδειγμα: με τις λέξεις:1. παγωτό σοκολάτα 2. Ζαχαροπλαστείο.3. Γιάννης 4. Σιρόπι 5. είκοσι ευρώ 6. ρέσταΔείτε εδώ τους διαλόγους που έγραψαν μαθητές.Δραστηριότητα 11. Γράφω ελεύθερα.Αφού αποφασίσουμε ποιοι θα είναι οι ήρωες αφήνουμε τα παιδιά τα εκφραστούν ελεύθερα.Δείτε εδώ το κείμενο που έγραψαν κάποιοι μαθητές.Δραστηριότητα 12. Αταίριαστα ζευγάριαΔίνουμε στα παιδιά 4-5 ζευγάρια λέξεων, που δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους. Στη συνέχεια τα παιδιά γράφουν μια πρόταση με κάθε ζευγάρι και τέλος ενώνουμε τις προτάσεις.Δείτε εδώ την εργασία κάποιων μαθητών.Δραστηριότητα 13. Η λέξηΓράφουμε μια λέξη στον πίνακα και ζητάμε από τα παιδιά να φτιάξουν μια ζωγραφιά για τη λέξη. Στη συνέχεια παρατηρώντας τη ζωγραφιά μπορούν να γράψουν ένα κείμενο.Δείτε εδώ ένα παράδειγμα.
Δραστηριότητα 14. Απόσπασμα από κείμενοΔιαβάζουμε στα παιδιά ένα απόσπασμα από κάποιο κείμενο. Στη συνέχεια τους δίνουμε μια εικόνα του και τους ζητάμε να γράψουν ένα τίτλο αλλά και να πουν πώς τελειώνει η ιστορία.Δείτε εδώ ένα παράδειγμα.Δραστηριότητα 15. Η αλφαβήτα μαςΤα παιδιά χρησιμοποιώντας τα γράμματα του αλφάβητου σε σειρά, γράφουν ένα κείμενο.Δραστηριότητα 16. Η ερώτηση της εβδομάδαςΓράφουμε σε καρτέλες ποικίλες και περίεργες ερωτήσεις.Τα παιδιά πρέπει να τις απαντήσουν.Καλό θα ήταν να γνωρίζουμε την απάντηση αλλά και να έχουμε στο μυαλό μας 2 με 3 λέξεις κλειδιά, τις οποίες θα δώσουμε στα παιδιά αν χρειαστεί.Παράδειγμα με ερωτήσεις από το βιβλίο του Giani Rodari "Το βιβλίο των γιατί", εδώ.Επιμέλεια – ανάρτηση chiourea.gr στο Υλικό - ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Διδάκτωρ Σχολής Ψυχολογίας & Επιστημών της Αγωγής Παν/μίου Γενεύης~Εξειδίκευση: Εκπ/ση Τυφλών. τ.Σχολ. Σύμβουλος ΕΑΕ Αν.Αττικής, Β΄Αθήνας, Κυκλάδων & ΔΕ Ιλίου & Αν.Αττικής. Στο ιστολόγιο περιλαμβάνονται πληροφορίες, άρθρα, εγκύκλιοι & υλικό εκπαιδευτικού περιεχομένου Γενικής & Ειδ. Αγωγής, Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Β/θμιας Εκπ/σης, καθώς επίσης θέματα γονέων, εκπαιδευτικών, επικαιρότητας & ψυχικής υγείας-αυτοβελτίωσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου