Νέο
ενιαίο ολοήμερο δημοτικό σχολείο
από το Σεπτέμβριο
Την ενοποίηση των διαφορετικών τύπων
πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε ένα ενιαίο ολοήμερο δημοτικό σχολείο εφαρμόζει από
την επόμενη σχολική χρονιά το υπουργείο Παιδείας, ώστε, όπως αναφέρει, «να
γίνει πράξη η συνταγματική δέσμευση για παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση
για όλους τους μαθητές της ίδιας βαθμίδας».
Έτσι, από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, τα
δημοτικά όλης της χώρας θα υπάγονται σε έναν τύπο σχολείου, με ενιαίο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα και
λειτουργία προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος.
Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται, από τον
Σεπτέμβριο, η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών δημοτικού θα έχει πρόσβαση
στα ίδια γνωστικά και διδακτικά αντικείμενα.
Θα ενοποιηθούν τα Εβδομαδιαία Ωρολόγια Προγράμματα, ύστερα από σχετική
εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ενώ η λήξη του υποχρεωτικού
προγράμματος θα γενικευτεί για όλες τις τάξεις στις 13:15.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει την κατάργηση των «κλασικών» δημοτικών σχολείων,
αλλά και των δημοτικών που μέχρι
σήμερα υπάγονται στο Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ).
Σε ό,τι αφορά στη λειτουργία του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος,
στον νέο τύπο δημοτικού σχολείου, θα αρχίζει στις 13:15 και θα τελειώνει στις 16:00. Εξασφαλίζεται και γενικεύεται η ώρα μελέτης για όλους
τους μαθητές με δάσκαλο (εκπαιδευτικό ΠΕ 70), ώστε οι μαθητές να απαλλάσσονται,
στο μέγιστο δυνατό βαθμό, από τον φόρτο προετοιμασίας των μαθημάτων και των
εργασιών της επόμενης ημέρας. Στην τρίτη
ώρα του ολοήμερου προγράμματος θα προσφέρεται ένα σύνολο από επιλογές διδακτικών αντικειμένων, όπως
ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών), Αγγλικά, Αθλητισμός, Εικαστικά,
Θεατρική Αγωγή και Μουσική.
Σημειώνεται ότι οι αλλαγές θα ισχύσουν για
όλα τα δημοτικά σχολεία που είναι από τετραθέσια και πάνω (3.555 σχολικές
μονάδες. Η λειτουργία των μονοθέσιων,
διθέσιων και τριθέσιων δημοτικών σχολείων παραμένει ως έχει χωρίς καμία
διαφοροποίηση.
Από πλευράς υπουργείου θεωρήθηκε ότι από
την ύπαρξη διαφόρων τύπων δημοτικού σχολείου προκύπτουν αδικίες και ανορθολογικά
και αντιπαιδαγωγικά αποτελέσματα. Άλλωστε, όπως αναφέρεται σε σχετική
ανακοίνωση του υπουργείου, η εφαρμογή του ενιαίου τύπου ολοήμερου δημοτικού
σχολείου «κάνει πράξη τη συνταγματική δέσμευση για παροχή ίσων ευκαιριών στην
εκπαίδευση για όλους τους μαθητές της ίδιας βαθμίδας» και αποτελεί «έμπρακτη
εφαρμογή των αρχών της ισοτιμίας και της δικαιοσύνης στην Εκπαίδευση».
Ωστόσο, επιφυλακτικοί εμφανίζονται οι
δάσκαλοι απέναντι στη μεταρρύθμιση αυτή. «Είναι ξεκάθαρα ένα μέτρο
εξοικονόμησης», επεσήμανε ο πρόεδρος της ΔΟΕ Θανάσης Κικινής μιλώντας στο
ΑΠΕ-ΜΠΕ και πρόσθεσε ότι το υπουργείο προσπαθεί να εξοικονομήσει ώρες και να
μειώσει με αυτόν τον τρόπο τα κενά, ώστε να προσλάβει την ερχόμενη χρονιά
μικρότερο αριθμό αναπληρωτών.
Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, μιλώντας
στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, διέψευσε ως εντελώς ανυπόστατες τις
αιτιάσεις εκπαιδευτικών και κομμάτων της αντιπολίτευσης ότι θα κλείσουν
δημοτικά και νηπιαγωγεία.
Άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο, ωστόσο, να
διακοπεί η λειτουργία ολιγοθέσιων νηπιαγωγείων που δεν βρίσκονται σε δυσπρόσιτες
περιοχές οι οποίες προστατεύονται, στην περίπτωση που οι ανάγκες των μαθητών
καλύπτονται από κοντινά σχολεία. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η
κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού με αποκλειστικό κριτήριο τις ανάγκες των
σχολείων.
Αναλυτικά η
ανακοίνωση του υπ. Παιδείας:
Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας
και Θρησκευμάτων τίθεται σε εφαρμογή από το νέο σχολικό έτος μια σημαντική
μεταρρυθμιστική παρέμβαση στο δημοτικό σχολείο. Πρόκειται για τη δημιουργία του
ΕΝΙΑΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ώστε να γίνει πράξη η συνταγματική δέσμευση για παροχή ίσων
ευκαιριών στην εκπαίδευση για όλους τους μαθητές της ίδιας βαθμίδας.
Με το ισχύον καθεστώς πολυτυπίας των
σχολείων στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση προκύπτει ένα άδικο, ανορθολογικό και
αντιπαιδαγωγικό δεδομένο: να προσφέρονται γνωστικά αντικείμενα(Πληροφορική,
Θεατρική Αγωγή) καθώς και αυξημένες ώρες σε άλλα μαθήματα (Αγγλικά, Φυσική
Αγωγή, Εικαστικά) μόνο σε έναν τύπο σχολείου, αυτόν του ΕΑΕΠ (Ενιαίο
Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα), ενώ σε μη ενταγμένα στο ΕΑΕΠ δημοτικά
σχολεία δεν προσφέρονται αντίστοιχες ευκαιρίες. Ταυτόχρονα, στα μη ΕΑΕΠ δημοτικά
σχολεία, οι μαθητές των πρώτων δύο τάξεων ολοκληρώνουν τα μαθήματα δύο
διδακτικές ώρες νωρίτερα (στις 12:25) από τους μαθητές των ΕΑΕΠ. Το ίδιο
συμβαίνει και με τους μαθητές Γ΄ και Δ΄ τάξης οι οποίοι ολοκληρώνουν τα
μαθήματα τους μία ώρα νωρίτερα (στις 13:15). Με τον τρόπο αυτό διαμορφώνεται
ένα καθεστώς έντονων διακρίσεων μεταξύ των μαθητών του δημοτικού σχολείου, που
δεν είναι πλέον αποδεκτές.
Το Υπουργείο Παιδείας έχει αποφασίσει την έμπρακτη εφαρμογή των αρχών της ισοτιμίας
και της δικαιοσύνης στην Εκπαίδευση. Αυτό επιχειρείται με την ενιαία παροχή
κοινών γνωστικών και διδακτικών αντικειμένων σε όλους τους τύπους δημοτικών
σχολείων της χώρας από 4/θέσια και πάνω (περίπου 3.555 σχολικές μονάδες). Με
την συνεπακόλουθη ενοποίηση των Εβδομαδιαίων Ωρολογίων Προγραμμάτων,
λαμβάνοντας υπόψη εισήγηση του ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής),
καθιερώνεται ο ΕΝΙΑΙΟΣ ΤΥΠΟΣ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ.
Ο νέος ενιαίος τύπος ολοήμερου δημοτικού
σχολείου διατηρεί τα θετικά στοιχεία του ΕΑΕΠ, που όμως, προβλέπονταν μόνο για
1337 12/θέσια ολοήμερα δημοτικά σχολεία και αποσκοπεί στον εμπλουτισμό και την
επέκταση των προσφερόμενων γνωστικών αντικειμένων στους μαθητές όλων των τύπων
σχολείων από 4/θέσια και πάνω.
Η λειτουργία των μονοθέσιων, διθέσιων και
τριθέσιων δημοτικών σχολείων παραμένει ως έχει χωρίς καμία διαφοροποίηση.
Είναι, συνεπώς, εντελώς ψευδής και εκ του πονηρού η καταγγελία ότι το Υπουργείο
Παιδείας προτίθεται να κλείσει εκατοντάδες δημοτικά σχολεία στις απομακρυσμένες
περιοχές της χώρας από 4/θέσια και κάτω.
Η λήξη του υποχρεωτικού προγράμματος
γενικεύεται για όλες τις τάξεις στις 13:15 και συντελείται με αναπροσαρμογή και
εξισορρόπηση των ωρών των διδακτικών αντικειμένων μεταξύ των σχολείων με ΕΑΕΠ
(1337 σχολικές μονάδες) και τους άλλους τύπους σχολείων (2218 σχολικές
μονάδες). Ταυτόχρονα, εξασφαλίζει τη δημιουργία ζώνης ανάμεσα στο διδακτικό
(08:15-13:15) και εργασιακό ωράριο (13:15-14:00) των εκπαιδευτικών, ώστε να
διασφαλιστεί η δυνατότητα πραγματοποίησης των συναντήσεων του Συλλόγου
διδασκόντων όσο συχνά κρίνεται αναγκαίο.
ΟΛΟΗΜΕΡΟ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Σε ό,τι αφορά στη λειτουργία του
προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος στον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Δημοτικού
Σχολείου, η έναρξή του ορίζεται στις 13:15 και η λήξη του στις 16:00.
Εξασφαλίζεται και γενικεύεται η ώρα μελέτης για όλους τους μαθητές με
εκπαιδευτικό του κλάδου ΠΕ 70, ώστε οι μαθητές να απαλλάσσονται, στο μέγιστο
δυνατό βαθμό, από τον φόρτο προετοιμασίας των μαθημάτων και των εργασιών της
επόμενης ημέρας. Στην τρίτη ώρα του ολοήμερου προγράμματος προσφέρεται ένα
σύνολο από επιλογές διδακτικών αντικειμένων (ΤΠΕ, Αγγλικά, Αθλητισμός,
Εικαστικά, Θεατρική Αγωγή, Μουσική, Πολιτιστικοί Όμιλοι Δραστηριοτήτων) που
δίνουν την ευκαιρία στην πολύπλευρη ανάπτυξη των ψυχοκινητικών και γνωστικών
δεξιοτήτων των μαθητών.
Πηγές:
Διαβάστε την εγκύκλιο με την υπουργική
απόφαση εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου