Είναι σημαντικό οι γονείς να παρακολουθείτε την εξέλιξη του παιδιού σας και να κρατάτε ημερολόγιο σχετικά με τη συμπεριφορά του, το λόγο και τη σκέψη του, ιδίως αν υποψιαστείτε κάποια προβλήματα. Ωστόσο, είναι λογικό να ανησυχήσετε και να ζητήσετε τη γνώμη ειδικού, αν το παιδί:
Στο τέλος του 3ου μήνα
· Έχει άνισες και μη συμμετρικές κινήσεις των χεριών ή/και των ποδιών του
· Δε στηρίζει έστω και για δευτερόλεπτο το κεφαλάκι του στην ημικαθιστική θέση
· Δε δείχνει να αντιδρά σε δυνατούς ήχους
· Δεν κάνει φωνούλες
· Δεν παρακολουθεί με τα μάτια του ένα κοντινό αντικείμενο
· Δεν κοιτάει παρατηρητικά τα ανθρώπινα πρόσωπα
· Δε χαμογελάει όταν σας βλέπει ή όταν του χαμογελάτε
Στο τέλος του 6ου μήνα
· Δεν έχει σταθερό το κεφαλάκι του όταν κάθεται
· Δεν σηκώνει, έστω και στιγμιαία, το βάρος του στα πόδια του
· Δεν προσπαθεί, έστω και ατελώς, να γυρίσει από μπρούμυτα ανάσκελα ή το ανάποδο
· Δε γυρίζει στον ήχο μιας κουδουνίστρας
· Δε γελάει
· Δεν προσπαθεί να φτάσει με το χεράκι του και να γραπώσει κάποιο παιχνίδι
· Δεν παρακολουθεί τη μαμά που κινείται μπροστά του από τη μια άκρη του δωματίου στην άλλη, 180 μοίρες
Στο τέλος του 9ου μήνα
· Δεν κάθεται μόνο του χωρίς υποστήριξη της πλάτης
· Δε στέκεται στηριζόμενο με τα χέρια του όταν το βάζουμε όρθιο
· Δε μιμείται ήχους της γλώσσας ή δε βαβίζει με απλές συλλαβές, όπως μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα
· Δε μεταφέρει κυβάκι από το ένα χέρι στο άλλο
· Δε μπορεί να κρατήσει δυο κυβάκια στα χέρια του
Στο τέλος του 12ου μήνα
· Δε μπορεί να καθήσει από ξαπλωτό
· Δε μπορεί να κρατηθεί όρθιο έστω για δυο δευτερόλεπτα
· Δε βαβίζει με πολλές συλλαβές, πχ: μα-βα –μπα-βου
· Δε χρησιμοποιεί τον αντίχειρα και το δείκτη για να πιάσει ένα μικρό αντικείμενο, όπως μια σταφίδα
· Δε χτυπάει μεταξύ τους δυο κυβάκια που έχει στα χέρια του
· Δεν παίζει απλά παιχνιδάκια όπως κου-κου-τσα
· Δεν επικοινωνεί με τον τρόπο του, χειρονομίες ή φωνούλες, τα θέλω και τις ανάγκες του
Στο τέλος του 15ου μήνα
· Δεν κρατιέται όρθιο μόνο του
· Δεν κάνει προσπάθειες να περπατήσει
· Δε χρησιμοποιεί τις λέξεις “μαμά”, “μπαμπά” με το συγκεκριμένο τους νόημα
· Δε χρησιμοποιεί άλλη λεξούλα πέραν του “μαμά”, “μπαμπά”
· Δε βάζει το τουβλάκι μέσα στο κουτί ή το δοχειάκι
· Δε χρησιμοποιεί το μολύβι στο χαρτί κάνοντας ακατέργαστες μουτζούρες
· Δε χαιρετάει “αντίο” με το χεράκι του
· Δεν παίζει με τη μπάλα
· Δε μιμείται δραστηριότητες στο σπίτι, όπως μαγείρεμα, άνοιγμα του ψυγείου, διαδικασία του φαγητού ή του ύπνου κλπΣτο τέλος του 18ου μήνα
· Δε μπορεί να περπατήσει προς τα πίσω
· Δεν έχει τουλάχιστον δυο λέξεις πέραν του “μαμά”, “μπαμπά”
· Δεν αφήνει ή ρίχνει αντικείμενα από το χέρι του
· Δεν πίνει από παιδικό ποτηράκι
· Δε βοηθάει αυθόρμητα τη μαμά σε κάποια δουλειά του σπιτιού
· Παίζει συνεχώς με έναν επαναλαμβανόμενο, στείρο, μη δημιουργικό τρόπο, χωρίς φαντασία ή προσποίηση
· Έχει ελάχιστη ή καθόλου γλώσσα του σώματος (εκφράσεις, χειρονομίες)
Στο τέλος του 24ου μήνα
· Δε μπορεί να κλωτσήσει μια μπάλα προς τα εμπρός
· Δε μπορεί να ανεβεί τις σκάλες όρθιο, έστω με τη μαμά να βοηθάει κρατώντας το
· Δεν έχει τουλάχιστον 6 συγκεκριμένες λέξεις
· Δε δείχνει σωστά δυο εικόνες στο βιβλιαράκι
· Δε μπορεί να φτιάξει έναν πύργο με τουλάχιστον 4 τουβλάκια
· Δε χρησιμοποιεί καθόλου πιρούνι ή κουτάλι
· Δεν κάνει παιχνίδι προσποίησης, όπως να ταΐζει την κούκλα.
Στο τέλος του 3ου χρόνου· Δε μπορεί να πετάξει τη μπάλα πάνω από τους ώμους του
· Δεν ονοματίζει τουλάχιστον τέσσερις εικόνες σε βιβλιαράκι
· Δε φτιάχνει πύργο από τουλάχιστον 6-7 κυβάκια
· Δε μιμείται μια κάθετη γραμμή στο χαρτί
· Δε βγάζει ή βάζει χωρίς πολλή βοήθεια τα ρούχα του
· Δεν πλένει και δε σκουπίζει τα χέρια του
Στο τέλος του 4ου χρόνου
· Δεν ισορροπεί στο ένα πόδι για τουλάχιστον 1-2 δευτερόλεπτα
· Δε γνωρίζει χρώματα ή να μετράει 1-2 κυβάκια
· Έχει λόγο που είναι έστω και μερικώς ακατάληπτος
· Δε μπορεί να αντιγράψει καλά έναν κύκλο
· Δεν αναφέρει το όνομα ενός/ μιας φίλης του
Στο τέλος του 5ου χρόνου
· Δε μπορεί να πηδήξει στο ένα πόδι
· Δεν κατανοεί τουλάχιστον τέσσερις προθέσεις, τρία επίθετα ή τέσσερα χρώματα
· Δε μπορεί να αντιγράψει ένα σταυρό ή να ζωγραφίσει έναν άνθρωπο με τουλάχιστον 3-4 μέρη του σώματος
· Δεν παίζει επιτραπέζια ή παιχνίδια με κάρτες
· Δε μπορεί να ντυθεί χωρίς βοήθεια
Επιμέλεια: Δρ. Ράνια Χιουρέα, Σχολ. Σύμβουλος ΕΑΕ
Απόσπασμα από το: «Προικισμένα μωρά εμπνευσμένοι γονείς:
για μια άλλη προσχολική ηλικία», του Παπαβέντση Στέλιου,
εκδόσεις Πατάκη 2009.
Δημοσίευση chiourea.gr στο Γονείς – ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΙΔΙΟΥ-ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Διαβάστε επίσης:
- Αργοπορημένος λόγος ή γλωσσική διαταραχή;
- Όταν το παιδί δεν μιλάει καθαρά... Δείτε ποια φωνήματα πρέπει να αρθρώνει και σε ποια ηλικία (πίνακες)
- Ανάπτυξη λόγου και ομιλίας Κωνσταντίνα Κατσαούνη
- Λογοθεραπεία - Προβλήματα Λόγου - Ομιλίας - Φωνής
- 10 σημάδια που δείχνουν ότι ένα παιδί χρειάζεται Εργοθεραπεία
- Η μυστική γλώσσα των νηπίων: Τι σημαίνει η συμπεριφορά τους
- Βασικά ορόσημα και δεξιότητες παιδιών 1 - 4 ετών (νήπια) Ελένη Τσιλιώρη Πέπε MSc SLP-CCC, Λογοπεδικός
- Τι είναι η ακουστική επεξεργασία
- Ερωτηματολόγιο Επάρκειας Ακουστικής Επεξεργασίας νηπίου
- Λεπτή Κινητικότητα - Ερωτηματολόγιο επάρκειας
- Η ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ στην προσχολική ηλικία - Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν
- Οι επικοινωνιακές δεξιότητες του παιδιού ανά ηλικία, μέχρι 7 ετών Ελένη Λούκουτου
- Πώς αντιμετωπίζουμε τα ΟΧΙ των παιδιών στην ηλικία των 1,5 – 3,5 ετών Δρ. Ράνια Χιουρέα, Σχολ. Σύμβουλος ΕΑΕ
- Τα χαρακτηριστικά στάδια της ανάπτυξης των παιδιών 0-5 ετών
- Βασικά ορόσημα και δεξιότητες παιδιών 1 - 4 ετών (νήπια) Ελένη Τσιλιώρη Πέπε MSc SLP-CCC, Λογοπεδικός
Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.
ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:
- VIDEO: «Έχω Αυτισμό, Είμαι Διαφορετικός, Είμαι ο Εαυτός μου» ♥ (Αυτισμός)
- Kείμενο-VIDEO Δέκα τεχνικές για τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης ♥ (Επικαιρότητα - Κοινωνία)
- VIDEO: «Η τρόικα στην ταβέρνα» ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- VIDEO: Τα VIDEO που πρέπει να δει κάθε Έλληνας! ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- Kείμενο-VIDEO Γλωσσολαλιά μιας «νεκρής» γλώσσας- Ράνια Χιουρέα ♥ (Επικαιρότητα-Πολιτισμός)
- VIDEO: "Δεν κρίνουμε ένα βιβλίο από το εξώφυλλο" ♥ (Επικαιρότητα)
- VIDEO:Συγκινητική ιστορία γέρου πατέρα, γιου και σπουργίτη ♥ (Διάφορα Θέματα - Ποικίλης ύλης)
- VIDEO: Το καναρινί ποδήλατο ♥ (Παιδαγωγικά θέματα)
- VIDEO: Άγγελοι στη γη ♥ (Ειδική Αγωγή)
- VIDEO: Hand in Hand ♥ (Ειδική Αγωγή)