Ημερομηνία:
15 Μαΐου 2014 - 7:24 μ.μ.
Θέμα: ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ονομάζομαι Μανώλης Χουρσανίδης.
Είμαι εκπαιδευτικός και υπηρετώ στο 5ο
Λύκειο Ηρακλείου Κρήτης.
Είμαι πατέρας δύο αγοριών. Ο μικρός μου γιος έχει διαγνωσθεί από την
ηλικία των 24 μηνών με Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (αυτισμό). Δεν
είναι του παρόντος να περιγράψω τι σημαίνει αυτό για την οικογένεια μου και τις
άλλες οικογένειες στην χώρα μας που αντιμετωπίζουν ανάλογο περιστατικό. Ο
μικρός φοιτά στην 4η ταξη , στο 47ο Δημοτικο Σχολείο
Ηρακλείου με παράλληλη στήριξη από την πρώτη τάξη. Τα βήματα προόδου του ως
τώρα είναι αυτά που μας δίνουν δύναμη να συνεχίσουμε τον αγώνα μας ώστε να
μπορέσουμε να επιτύχουμε την ένταξη και την αυτόνομη ζωή του.
Φοβάμαι,
ότι με τον νέο νόμο ειδικής αγωγής, ό,τι έχουμε επιτύχει ως τώρα, θα χαθεί.
Απευθύνομαι
σε σας και παρακαλώ για τις δικές σας ενέργειες ώστε να υπάρξουν τροποποιήσεις
– βελτιώσεις σχετικά με τις ασάφειες και αδικίες που καταγράφονται στα άρθρα
6 και 7 του σχεδίου νόμου που πρόκειται να ψηφισθεί τις επόμενες ημέρες από
την Βουλή των Ελλήνων.
Ο θεσμός της παράλληλης
στήριξης όχι μόνο δεν πρέπει να συρρικνωθεί, όπως συμβαίνει με τις ρυθμίσεις
που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου, αλλά να ενισχυθεί. Είναι
απαραίτητο να ξεκαθαριστεί ότι η παράλληλη στήριξη είναι εντελώς διαφορετική
περίπτωση από το Τμήμα Ένταξης. Ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης, ως
δεύτερος εκπαιδευτικός της γενικής τάξης, θα πρέπει να τοποθετείται στο σχολείο
ανεξάρτητα από την ύπαρξη Τμήματος Ένταξης. Η πρόβλεψη του σχεδίου νόμου,
μόνο ένας εκπαιδευτικός να τοποθετείται σε πρόγραμμα παράλληλης στήριξης σε
κάθε σχολείο (ο οποίος, αναπόφευκτα, θα λειτουργεί σε πολλές τάξεις και
μαθητές), δημιουργεί κενά στην εκπαιδευτική παρέμβαση και καθιστά το πρόγραμμα
συνεκπαίδευσης ανενεργό, αφού ο εκπαιδευτικός δε θα μπορεί να βρίσκεται
κοντά στο μαθητή. Σαφώς, ο ρόλος του εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης δεν
είναι αυτός της φύλαξης ή εξυπηρέτησης του παιδιού, όπως ορθά ορίζεται, αλλά θα
πρέπει να έχει τον απαραίτητο χρόνο με το μαθητή ώστε να είναι ουσιαστική η
ενίσχυσή του.
Το συγκεκριμένα άρθρα 6 και 7
φέρνουν μεγάλες ανατροπές στο θεσμό της Παράλληλης Στήριξης
α) Τη διάταξη της παρ.1
περίπτωσης β που αναφέρει ότι «Παράλληλη στήριξη δέχεται κάθε μαθητής με
αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εφ’ όσον μπορεί ν’ ανταποκριθεί στο
αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης φοίτησής του καθώς και σε κάθε εκδήλωση σχολικής
διαδικασίας». Πρόκειται για πάρα πολύ αυστηρό κριτήριο. Κανένας
μαθητής δεν μπορεί ν’ ανταποκριθεί 100% σε όλα τα αναλυτικά προγράμματα μιας
τάξης, κανένας μαθητής δεν μπορεί ν’ ανταποκριθεί 100% σε όλες τις εκδηλώσεις
της σχολικής διαδικασίας. Θα πρέπει ν’ αλλάξει η διατύπωση ως εξής: «Οι μαθητές
που δέχονται παράλληλη στήριξη μπορούν ν’ ανταποκριθούν στο μεγαλύτερο μέρος
των περισσότερων αναλυτικών προγραμμάτων της τάξης τους».
β) Στο ίδιο σημείο της παρ.1 περ.β
αναφέρεται ότι: «Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η δυνατότητα του μαθητή να
παραμείνει στην τάξη και στο σχολείο χωρίς υποστήριξη για διάστημα ίσο με το
μισό του πρωινού ωραρίου. Για τον λόγο αυτό υποβάλλεται εισήγηση από την
ΕΔΕΑΥ ή αν δεν υπάρχει από τον σύλλογο διδασκόντων μέσω του Διευθυντή του
σχολείου σε συνεδρίαση ειδικά για τον σκοπό αυτό, προς το οικείο ΚΕΔΔΥ.
Εδώ ο νόμος εισάγει ένα
ποσοτικό κριτήριο, το «μισό πρωινό ωράριο» για μια ποιοτική
διαδικασία που είναι η μάθηση, η εκπαίδευση. Τι σημαίνει να μένει χωρίς
υποστήριξη το μισό ωράριο; Μαθαίνοντας ή όχι; Αν μένει αλλά δεν
κοινωνικοποιείται; Αν μένει και χάνει ευκαιρίες μάθησης και εξέλιξης; Αν ο
μαθητής είναι Κωφός και χρειάζεται διερμηνεία; Αν είναι τυφλός;
γ) «Όπου υπάρχει ιδρυμένο και
λειτουργεί Τ.Ε. δεν χορηγείται παράλληλη στήριξη. Το ίδιο ισχύει και για τις
ΣΜΕΑΕ».
Πρόκειται για την πιο άδικη
και αντι-παιδαγωγική διάταξη του νόμου. Άλλες ανάγκες εξυπηρετεί το Τμήμα
Ένταξης και άλλες η Παράλληλη Στήριξη. Το
Υπουργείο γυρίζει στην εποχή πριν την ανάπτυξη του προγράμματος Παράλληλης
Στήριξης μέσω των κονδυλίων ΕΣΠΑ. Τον Ιούνιο του 2009. Τότε, ο Συνήγορος
του Πολίτη, είχε εκδώσει πόρισμα όπου έλεγε κατά λέξη:
Ο Συνήγορος του Πολίτη διαπιστώνει
συστηματικές παραβιάσεις της νομοθεσίας εκ μέρους του ΥΠΕΠΘ όσον αφορά την
εφαρμογή του μέτρου της παράλληλης στήριξης, με συνέπεια την παραβίαση του δικαιώματος
ένταξης και φοίτησης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα γενικά
σχολεία. Ειδικότερα: …………………. Γ) Ως προς το ζήτημα της απόρριψης αιτημάτων
παράλληλης στήριξης με την αιτιολογία ότι στο σχολείο του μαθητή λειτουργεί
τμήμα ένταξης, επισημαίνεται ότι ο νόμος δεν θέτει ως προϋπόθεση για την παροχή
παράλληλης στήριξης τη μη ύπαρξη τμήματος ένταξης στο σχολείο του μαθητή,
εφόσον η παράλληλη στήριξη κρίνεται αναγκαία από το οικείο ΚΕΔΔΥ βάσει του
είδους των εκπαιδευτικών αναγκών του μαθητή, αναγνωρίζοντας, ως εκ τούτου, ότι
πρόκειται για μέτρα διαφορετικά που εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες και,
συνεπώς, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το ένα το άλλο. Μολονότι το ΥΠΕΠΘ (όπως
προκύπτει, μεταξύ άλλων και από το προαναφερόμενο έγγραφο υπ’ αρ. 3777/Γ6/10-01-08),
αναγνωρίζει ότι η παράλληλη στήριξη μπορεί να παρέχεται «σε εξαιρετικές
περιπτώσεις» ανεξαρτήτως της λειτουργίας τμήματος ένταξης, στην πράξη, συχνά,
για λόγους σκοπιμότητας φαίνεται να παραβλέπει τον διαχωρισμό και δεν έχει
δώσει καμία εξήγηση σε σχετικές επισημάνσεις του Συνηγόρου του Πολίτη.
Περαιτέρω και ως προς το ζήτημα αυτό δεν φαίνεται να θεωρεί αντιφατικό ή
προβληματικό το να «ακυρώνει» ή να θεωρεί καταχρηστικές τις γνωματεύσεις των
διαγνωστικών του φορέων, των ΚΕΔΔΥ.»
Και παρακάτω:
(Γ) Σε πολλές περιπτώσεις το ΥΠΕΠΘ φαίνεται να
αντιμετωπίζει τον θεσμό της παράλληλης στήριξης ως αντίστοιχο της φοίτησης ενός
μαθητή σε τμήμα ένταξης, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις διαφορετικές ανάγκες που
καθένας από τους θεσμούς αυτούς δημιουργήθηκε για να καλύψει, ή τη φύση των
ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών του κάθε μαθητή. Για παράδειγμα, σε περιπτώσεις
μαθητών με καλό νοητικό δυναμικό που ανήκουν στο αυτιστικό φάσμα, είναι
αναγκαίο να λαμβάνεται υπόψη ότι, πέραν της εκπαιδευτικής βοήθειας, χρειάζονται
υποστήριξη σε θέματα κοινωνικοποίησης, τρόπου αντίληψης, διαχείρισης του άγχους
κ.λπ. Ως εκ τούτου, ουσιώδης προϋπόθεση για τη σχολική τους ένταξη είναι τόσο η
ατομική υποστήριξη που διασφαλίζει η παράλληλη στήριξη, όσο και η έγκαιρη
παροχή αυτής, από την έναρξη του σχολικού έτους, και η διάρκεια και συνέχεια
της σχέσης του μαθητή με το πρόσωπο που παρέχει την υποστήριξη.
Ε) «Δεν μπορεί σ’ ένα σχολείο να
παραβρίσκεται εκτός των εκπαιδευτικών των τάξεων παραπάνω από ένας
εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης, εκτός εάν αυτό προκύπτει από απολύτως
δικαιολογημένη εισήγηση των ΚΕΔΔΥ».
Άλλη μια διάταξη που
φωτογραφίζει το τέλος της παράλληλης και την υποβάθμιση του εκπαιδευτικού
έργου, αφού ένας εκπαιδευτικός πιθανότατα θα καλύπτει δύο ή τρεις μαθητές.
Όμως, η κατανομή του εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης σε δύο ή τρεις μαθητές
για ορισμένες διδακτικές ώρες δημιουργεί «κενά» στην εκπαιδευτική παρέμβαση,
την καθιστά ελλιπή, δεδομένου ότι, ακόμα και με πλήρες ωράριο, ένας
εκπαιδευτικός δεν μπορεί να βρίσκεται όλες τις χρονικές στιγμές μαζί με το
μαθητή, ειδικά στα σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα όπου
λαμβάνουν χώρα 35 διδακτικές ώρες. Έτσι π.χ. ο εκπαιδευτικός που έχει
«μοιραστεί» σε δύο μαθητές για 12 ώρες, καλύπτει μόλις το 1/3 των διδακτικών ωρών
της σχολικής ζωής του κάθε μαθητή.
Με αυτές τις διατάξεις, που
αποκαρδιώνουν γονείς και εκπαιδευτικούς, η ρύθμιση λειτουργικών ζητημάτων της
παράλληλης στήριξης περνά σε δεύτερη μοίρα, αν και κινείται σε σωστή
κατεύθυνση.
ΠΑΡΑΘΕΤΩ
ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΟ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ, ΑΡΘΡΑ 6 ΚΑΙ 7 , ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΤΟ
ΤΩΡΙΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ.
ν.3699/2008
της κυρίας Γιαννάκου
Άρθρο 6
Φοίτηση
1. Οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν:
α) Σε σχολική τάξη του γενικού
σχολείου, εφόσον πρόκειται για μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες,
υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος συνεργάζεται κατά
περίπτωση με τα ΚΕΔΔΥ, με τους σχολικούς συμβούλους γενικής και ειδικής εκπαίδευσης
και τους συμβούλους ΕΕΠ.
β) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου, με παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση, από
εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, όταν αυτό επιβάλλεται από το είδος και το βαθμό των ειδικών
εκπαιδευτικών αναγκών. Η παράλληλη στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με
κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό
πρόγραμμα της τάξης, σε μαθητές με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην
περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης) ή
όταν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη – βάσει της γνωμάτευσης του
ΚΕΔΔΥ – εξαιτίας των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών. Στην τελευταία περίπτωση η στήριξη από
ειδικό εκπαιδευτικό μπορεί να γίνεται σε μόνιμη και προγραμματισμένη βάση. Την
παράλληλη στήριξη εισηγείται αποκλειστικά το οικείο ΚΕΔΔΥ το οποίο με γραπτή
γνωμάτευσή του καθορίζει τις ώρες παράλληλης στήριξης κατά περίπτωση. Οι
αιτήσεις για παράλληλη στήριξη υποβάλλονται στη διεύθυνση του σχολείου και μέσω
της οικείας διεύθυνσης εκπαίδευσης διαβιβάζονται στη Διεύθυνση ΕΑΕ του
Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για έγκριση και προγραμματισμό
εκτέλεσης. Ο χρόνος υποβολής αιτήσεων παράλληλης στήριξης ορίζεται από την
ημερομηνία εγγραφής στο σχολείο μέχρι την 20ή Οκτωβρίου κάθε σχολικού έτους.
[….]
Άρθρο 7
Θέματα
κωφών, τυφλών και αυτιστικών μαθητών
[…..]
4. Για τους αυτιστικούς μαθητές με ή χωρίς
λόγο, ως επίσημη γλώσσα αναγνωρίζεται η Νέα Ελληνική, η οποία προσλαμβάνεται
και εκφέρεται με την προφορική της μορφή, με τη γραπτή της μορφή ή/και με τη
μορφή συμβόλων-εικόνων. Επιθυμητή προϋπόθεση για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών
και ΕΕΠ στις ειδικές σχολικές μονάδες για τον αυτισμό, επιπλέον των άλλων
προσόντων, ορίζεται και η εξειδίκευση και κατάρτιση των εκπαιδευτικών σε
τροποποιημένες-υποβοηθούμενες μορφές επικοινωνίας.
Με βάση τους ιδιαίτερους κοινωνικούς περιορισμούς που επιβάλλει ο
αυτισμός ως αναπηρία στους μαθητές, η φοίτησή τους στις εκπαιδευτικές δομές
μπορεί να γίνεται ως εξής:
α) Οι αυτιστικοί μαθητές υψηλής λειτουργικότητας
(σύνδρομο Asberger) μπορούν να φοιτούν στις
σχολικές τάξεις του Γενικού Σχολείου υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της
τάξης και κατά περίπτωση, με βάση τη γνωμάτευση του οικείου ΚΕΔΔΥ, με παράλληλη
στήριξη από εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής, ο οποίος διαθέτει κατά προτίμηση
εξειδίκευση στον αυτισμό.
β) Οι αυτιστικοί μαθητές μέσης και χαμηλής λειτουργικότητας μπορούν να
φοιτούν στα Τμήματα Ένταξης των Γενικών Σχολείων και να παρακολουθούν κοινό και
εξειδικευμένο αναλυτικό πρόγραμμα με παράλληλη στήριξη από εκπαιδευτικό
Ειδικής Αγωγής, ενώ στις σοβαρότερες των περιπτώσεων μπορούν να φοιτούν σε
Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής με κατεύθυνση τον αυτισμό.
γ) Οι παράλληλες στηρίξεις των
αυτιστικών μαθητών διακόπτονται μόνο κατόπιν γνωμοδότησης του οικείου ΚΕΔΔΥ
και της γνώμης των γονέων. Η παράλληλη στήριξη των αυτιστικών μαθητών μπορεί
επίσης να υλοποιείται και από ειδικό βοηθό που εισηγείται και διαθέτει η
οικογένεια του μαθητή, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Διευθυντή της Σχολικής
μονάδας και του Συλλόγου Διδασκόντων.
δ) Σε περίπτωση αυτισμού που συνοδεύεται από βαριά νοητική υστέρηση, η
φοίτηση των μαθητών εξυπηρετείται από τις δομές που περιγράφονται στο εδάφιο
β’ παράγραφος 4 του άρθρου 6 του παρόντος νόμου.
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Άρθρο 6 Φοίτηση
1. Οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες μπορούν να φοιτούν:
α) σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου,
εφόσον πρόκειται για μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες, υποστηριζόμενοι από
τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος συνεργάζεται κατά περίπτωση με τα ΚΕΔΔΥ,
με τους σχολικούς συμβούλους γενικής και ειδικής εκπαίδευσης και τους
συμβούλους ΕΕΠ και την ΕΔΕΑΥ.
β) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου,
με παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση, από εκπαιδευτικούς ΕΑΕ.
- Στόχος της παράλληλης στήριξης είναι ο
μαθητής σταδιακά να αυτονομηθεί ως παρουσία στην συνήθη σχολική τάξη ώστε να
μην απαιτείται ο εκπαιδευτικός να παρευρίσκεται στο σύνολο των ωρών της
σχολικής τάξης. Η παράλληλη στήριξη παρέχεται ως ενισχυτικός και ενταξιακός
θεσμός της παιδαγωγικής πράξης και της μαθησιακής διαδικασίας και δεν έχει σε
καμία περίπτωση χαρακτήρα φύλαξης του παιδιού ή εξυπηρέτησης στην καθημερινή
διαβίωση.
Παράλληλη στήριξη δέχεται κάθε μαθητής με
αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εφ’ όσον μπορεί ν’ ανταποκριθεί στο
αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης φοίτησής του καθώς και σε κάθε εκδήλωση σχολικής
διαδικασίας. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η δυνατότητα του μαθητή να παραμείνει
στην τάξη και στο σχολείο χωρίς υποστήριξη για διάστημα ίσο με το μισό του
πρωινού ωραρίου. Για τον λόγο αυτό υποβάλλεται εισήγηση από την ΕΔΕΑΥ ή αν
δεν υπάρχει από τον σύλλογο διδασκόντων μέσω του Διευθυντή του σχολείου σε συνεδρίαση
ειδικά για τον σκοπό αυτό, προς το οικείο ΚΕΔΔΥ. Εξαίρεση σε αυτό μπορούν να
αποτελούν το Νηπιαγωγείο, η Α΄ και η Β΄ τάξη του Δημοτικού εφόσον το ΚΕΔΔΥ έχει
απολύτως δικαιολογημένα εισηγηθεί κάτι τέτοιο.
- Όλες
οι παράλληλες στηρίξεις, υποβάλλονται προς αξιολόγηση από τα οικεία ΚΕΔΔΥ μέχρι
30 Ιουνίου. Στη συνέχεια, αποστέλλονται τα δικαιολογητικά στις περιφερειακές διευθύνσεις
για έγκριση από τον Περιφερειακό Διευθυντή ο οποίος τα ελέγχει και σε περιπτώσεις
μεγάλης ανισοκατανομής του αριθμού των γνωματεύσεων ανάμεσα στα ΚΕΔΔΥ της
αρμοδιότητάς του μπορεί να αναπέμψει για επαναξιολόγηση στο ΚΕΔΔΥ σύμφωνα με
την ισχύουσα νομοθεσία. Στη συνέχεια, ο αριθμός των εγκεκριμένων αιτήσεων ανά
Διεύθυνση αποστέλλεται στη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής στο Υ.ΠΑΙ.Θ.
Κατ’ εξαίρεση, οι αιτήσεις για παράλληλη στήριξη που
αφορούν μαθητές της Α’ τάξης και πρώτης εγγραφής του Νηπιαγωγείου, μπορούν να
κατατίθενται μέχρι 20 Σεπτεμβρίου στα οικεία ΚΕΔΔΥ και εν συνεχεία μέχρι 10
Οκτωβρίου στις Περιφερειακές Διευθύνσεις για έγκριση.
- Ο εκπαιδευτικός της
παράλληλης στήριξης αναφέρεται και τοποθετείται σε σχολική μονάδα και όχι
αποκλειστικά σε μαθητή. Εάν υπάρχει σοβαρός λόγος, με εισήγηση
του οικείου σχολικού συμβούλου και του συμβούλου ΕΑΕ προς την Διεύθυνση Εκπαίδευσης,
μπορεί να εξυπηρετήσει διδακτικές ανάγκες ΕΑΕ στο σχολείο.
8. Ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης θεωρείται
δεύτερος εκπαιδευτικός της τάξης, συνεργάζεται υποχρεωτικά με αυτόν και ως εκ
τούτου, δύναται η δυνατότητα εναλλαγής των ρόλων μεταξύ των εκπαιδευτικών εντός
της τάξης, με πρωτοβουλία του εκπαιδευτικού της τάξης.
Όλες οι παράλληλες στηρίξεις επαναξιολογούνται στο τέλος
του πρώτου σχολικού έτους εφαρμογής τους καθώς και όταν υπάρχουν οι
γνωματεύσεις για κατάλληλο πλαίσιο στήριξης, για κατ’ οίκον διδασκαλία, για
παροχή ειδικού βοηθού, για καθορισμό εξατομικευμένου προγράμματος καθώς και
αυτές που αφορούν σε αλλαγή προσχολικής, δημοτικής και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης. Θα επανακαθορίζονται σε χρονικά διαστήματα που θα προκύπτουν
υποχρεωτικά με τη γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥκαι υποχρεωτικά σε κάθε περίπτωση μετά
από τριετία. Η χορήγηση για ένα έτος παράλληλης στήριξης δεν είναι δεσμευτική
για την συνέχειά της.
- Η παράλληλη στήριξη
δύναται να χορηγηθεί είτε για το σύνολο των ωρών διδασκαλίας στην Πρωτοβάθμια,
είτε για ένα μέρος αυτής, είτε για συγκεκριμένες ώρες και μαθήματα στην
Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
- Στην
παράλληλη στήριξη τοποθετούνται αποκλειστικά εκπαιδευτικοί ΕΑΕ των κλάδων ΠΕ71,
ΠΕ61, ΠΕ70.50, ΠΕ60.50, για τη Πρωτοβάθμια και ΠΕ02.50, ΠΕ03.50 και ΠΕ04.50 για
την Δευτεροβάθμια.
- Ο
εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης συμμετέχει ισότιμα σε όλες τις εκδηλώσεις
του σχολείου με το υπόλοιπο προσωπικό και έχει τις ίδιες υποχρεώσεις και
δικαιώματα που απορρέουν από την ισχύουσα νομοθεσία. Το ωρολόγιο πρόγραμμα
είναι απαραίτητο να συντάσσεται από τον εκπαιδευτικό της παράλληλης σε
συνεργασία με εκείνον της τάξης, διαρθρώνεται πάνω στο ωρολόγιο πρόγραμμα του
σχολείου και υποβάλλεται στον Σύμβουλο της ΕΑΕ προς έγκριση.
- Η
Παράλληλη στήριξη μπορεί εντός του ωραρίου του εκπαιδευτικού να περιλαμβάνει και
το ολοήμερο πρόγραμμα.
- Την
ευθύνη των μαθητών που έχουν παράλληλη στήριξη σε κάθε εκδήλωση και στα διαλλείματα
έχει σε κάθε περίπτωση όπως και για όλους τους μαθητές το σχολείο.
- Στις
δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου και σε αυτές του Γυμνασίου, θα βαθμολογούν
και ο εκπαιδευτικός της τάξης και ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης και
θα βγαίνει ο μέσος όρος αυτών.
- Όπου υπάρχει ιδρυμένο και λειτουργεί Τ.Ε. δεν χορηγείται
παράλληλη στήριξη. Το ίδιο ισχύει και για τις ΣΜΕΑΕ.
- Στις
περιπτώσεις που ένας μαθητής αποδεδειγμένα βρίσκεται σε περιοχή που δεν υπάρχει
άλλη δομή της ΕΑΕ και σε απόσταση που να είναι δυνατή η μεταφορά του, τότε και
μόνο, με εισήγηση του οικείου σχολικού συμβούλου και του συμβούλου ΕΑΕ προς το
οικείο ΚΕΔΔΥ, μπορεί αυτό να γνωμοδοτήσει για παράλληλη στήριξη, αναφέροντας
αναλυτικά και τους λόγους της γνωμάτευσης.
- Η
παράλληλη στήριξη χορηγείται μέχρι και την Γ΄τάξη του Γυμνασίου. Στις
περιπτώσεις κωφών και τυφλών μαθητών, χορηγείται και στο ΓΕΛ.
- Δεν μπορεί σ’ ένα σχολείο να παραβρίσκεται εκτός των
εκπαιδευτικών των τάξεων παραπάνω από ένας εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης,
εκτός εάν αυτό προκύπτει από απολύτως δικαιολογημένη εισήγηση των ΚΕΔΔΥ.
[……]
Άρθρο 7 Θέματα κωφών,
τυφλών και αυτιστικών μαθητών
[……]
4.
Για τους αυτιστικούς μαθητές με ή χωρίς λόγο, ως επίσημη γλώσσα αναγνωρίζεται η
Νέα Ελληνική, η οποία προσλαμβάνεται και εκφέρεται με την προφορικής της μορφή,
με τη γραπτή της μορφή ή/και με τη μορφή συμβόλων-εικόνων.
Η φοίτηση των αυτιστικών μαθητών στις
κατάλληλες σχολικές δομές ή στο κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο του γενικού
σχολείου, είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του ΚΕΔΔΥ. Σε περίπτωση διαφωνίας με
τους γονείς ή τους κηδεμόνες του μαθητή, αποφασίζει η δευτεροβάθμια ΕΔΕΑ, της
οποίας η απόφαση είναι οριστική. Οι παράλληλες στηρίξεις των αυτιστικών μαθητών
καθώς και κάθε άλλης αναπηρίας ή ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης ανανεώνονται
αυτόματα κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης του οικείου ΚΕΔΔΥ σύμφωνα με τα οριζόμενα
στο σχετικό άρθρο του παρόντος νόμου και της σύμφωνης γνώμης των γονέων του
μαθητή. Η υποστήριξη του μαθητή για κάθε αναπηρία μπορεί να υλοποιείται και από
ειδικό βοηθό που εισηγείται και διαθέτει η οικογένεια του μαθητή κατόπιν
σύμφωνης γνώμης του Διευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων της σχολικής
μονάδας. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση στήριξης από σχολικό νοσηλευτή
κατόπιν γνωμάτευσης δημόσιου νοσοκομείου.