ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ

Δρ. Κωνσταντίνα Γκόλτσιου ΠΑΙΔΙΑΤΡΟΣ - ΑΝΑΠΤΥΞΙΟΛΟΓΟΣ
Ο όρος διαταραχή αισθητηριακής ολοκλήρωσης μπορεί να φανεί χρήσιμος σε κάποιους γονείς, που βρίσκουν τη συμπεριφορά του παιδιού τους όχι απλά δύσκολη αλλά και μυστηριώδη και ανεξήγητη. Η κατάσταση αυτή μπορεί να υπάρχει μόνη της ή σε συνδυασμό με άλλες καταστάσεις, όπως ΔΕΠΥ κ.ά.
Ο όρος σημαίνει ανικανότητα επεξεργασίας της πληροφορίας που αποκτήθηκε με την αίσθηση, δηλαδή αναποτελεσματική νευρολογική επεξεργασία. Το παιδί μπορεί να έχει δυσκολία στο να πάρει πληροφορίες ( συχνά λόγω υπερευαισθησίας σε μία ή περισσότερες αισθήσεις, όπως αφή, ακοή, όραση), να την αναλύσει, να την οργανώσει και να απαντήσει με αποτελεσματικό τρόπο. Αυτές οι δυσκολίες μπορεί να έχουν επίδραση και στην κινητικότητα του παιδιού. Το αποτέλεσμα είναι να διαταράσσεται η λειτουργικότητα του παιδιού. Μια αδέξια και αποδιοργανωμένη συμπεριφορά του δημιουργεί ένα αίσθημα αποτυχίας και μεγαλώνει το άγχος του.


Ένα παιδί με τέτοια διαταραχή δεν μοιράζεται το πρόβλημα του με τους άλλους εξαιτίας της άγνοιας που έχει για την ομαλή αισθητηριακή λειτουργία των γύρω του και άρα εξαιτίας της αδυναμίας σύγκρισης. Οι αντιδράσεις του έτσι φαίνονται υπερβολικές στους γονείς του που δεν ξέρουν πώς να αντιδράσουν. Το παιδί τους αρνείται να φάει κάποια φαγητά ή να φορέσει κάποια ρούχα, πανικοβάλλεται και κάνει εκρήξεις οργής χωρίς λόγο. Δίνει την εντύπωση ντροπαλού παιδιού γιατί αποφεύγει τον πολύ θόρυβο ή τη σωματική επαφή. Κάθε καινούρια κατάσταση είναι για εκείνο μεγάλη πηγή άγχους και πανικού. Έτσι οι γονείς νιώθουν ότι τους διώχνει, ενώ εκείνο τους χρειάζεται όσο ποτέ άλλοτε.
Για να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά χρειάζεται να κατανοήσουμε το πρόβλημα τους και τι κρύβεται πίσω από αυτό. Η συμβολή του εργοθεραπευτή στις περιπτώσεις αυτές είναι πολύτιμη. Οι γονείς των παιδιών αυτών χρειάζονται ενημέρωση και στήριξη. Πολλά από αυτά τα παιδιά είναι πολύ έξυπνα. Οφείλουμε να τους εξηγήσουμε γιατί τους συμβαίνει αυτό και πώς μπορούν να προφυλαχτούν χωρίς να απομονωθούν από τον υπόλοιπο κόσμο. Έτσι θα μπορέσουν να βρουν τεχνικές για να μην υπερφορτίζουν ή για να αποφορτίζουν τις αισθήσεις τους.

Χρήσιμες συμβουλές

  • Παιχνίδια με πλαστελίνη
  • Παιχνίδια φτιαγμένα από διαφορετικά είδη υφασμάτων
  • Μην τον πιέζετε να έρθει σε επαφή με αντικείμενα ή φαγητά που αποστρέφεται, εισάγετέ τα σταδιακά
  • Δώστε του ευκαιρίες για περισσότερες δραστηριότητες στη φύση, σε εξωτερικούς χώρους
  • Μέσα στο σπίτι, δώστε του ευκαιρίες για περισσότερες κινητικές δραστηριότητες στο πάτωμα, στο χαλί
  • Συχνά τα παιδιά με αισθητηριακές διαταραχές έχουν δυσκολίες στον ύπνο-δοκιμάστε ένα ζεστό μπάνιο, μια ιστοριούλα ή απαλή μουσική πριν τον ύπνο
  • Παιχνίδια στην άμμο ή στο νερό βοηθούν πολύ
  • Παιχνίδια στην παιδική χαρά: κούνιες, παιχνίδια να σκαρφαλώνει κτλ
  • Πειραματιστείτε με διάφορες γεύσεις, αλμυρά-γλυκά-ξυνά στο φαγητό
  • Επιδιώκετε να τρώτε όλοι μαζί στο τραπέζι και δώστε του να κρατά το κουτάλι του


Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.


ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:




ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Εγκύκλιοι - Υπουργικές Αποφάσεις

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Ειδήσεις