Παιδική σχιζοφρένειαΤα σταδια αναπτυξης ενος παιδιου και το οικογενειακο ιστορικο πρεπει να λαμβανονται σοβαρα υποψη οταν χρειαζεται να γινει διαγνωση μιας ψυχικης ασθενειας. Συμπεριφορες που χαρακτηριζονται ως φυσιολογικες σε μια ηλικια μπορει να μην θεωρουνται σε καποια αλλη. Σπανιως ενα υγιες μικρο παιδι μπορει να αναφερει παραξενες και περιεργες εμπειριες οπως το να ακουει φωνες κατασταση η οποια δεν θεωρειται φυσιολογικη σε μεγαλυτερης ηλικιας παιδια. Πρεπει να αναζητηθουν και να γινει εμβαθυνση σε αλλες ακομα πιο επιμονες συμπεριφορες και μοτιβα προσωπικοτητας.Οι γονεις θα πρεπει να ανησυχησουν οταν ενα παιδι απο 7 ετων και πανω ακουει συχνα φωνες να μιλουν σε ταπεινωτικο προσβλητικο τονο, η ακομα φωνες να συνομιλουν μεταξυ τους σε δευτερο η τριτο προσωπο, το παιδι να μιλαει στον εαυτο του, να κοιταει επιμονα η να ασχολειται με πραγματα που προκαλουν φοβο και ανησυχια σε αλλα παιδια της ηλικιας του οπως φιδια, αραχνες και σκιες που ουσιαστικα δεν υπαρχουν στην πραγματικοτητα δηλαδη η αντιληψη του παιδιου αποκλεινει απο το φυσιολογικο αντι να ασχολειται με αλλες παιδικες παρεες και φιλιες.Η παιδικη σχιζοφρενεια ειναι σπανια εφοσον προσβαλλει περιπου 1 στα 40000 παιδια σε συγκριση με την σχιζοφρενεια που εμφανιζεται στους ενηλικους 1 προς 100. Τα παιδια με σχιζοφρενεια εμφανιζουν μεγαλες δυσκολιες στο να διαχειριστουν την καθημερινοτητα τους εφοσον οσο νωριτερα προσβαλλεται το ατομα απο σχιζοφρενεια τοσο μεγαλυτερο ειναι το κοστος για το υπολοιπο της ζωης και η εξελιξη της διαταραχης ειναι δυσκολη, επεισοδιακη και με πολλες διακυμανσεις. Τα παιδια εμφανιζουν παρομοια συμπτωματα με τους ενηλικες οσον αφορα τις παραληρητικες ιδεες και τις ψευδαισθησεις, και η υπαρξη αυτων πρεπει να ειναι εμφανης για τουλαχιστο 6 μηνες, κοινωνικη απομονωση, επιπεδο συναισθημα, αυξημενο κινδυνο για αυτοκτονια και ελλειψη κοινωνικων και προσωπικων ικανοτητων συντηρησης και φροντιδας. Επισης παρουσιαζουν και καποια συμπτωματα που εμφανιζονται και στα παιδια με αυτισμο η αλλες αναπτυξιακες δυσκολιες και μπορει να οδηγησουν σε λανθασμενη διαγνωση. Ακομα κι αν τα παιδια ειναι δυσκολα στη θεραπεια και εχουν χειροτερη προγνωση απο τους ενηλικες μπορουν να ακολουθησουν θεραπεια με ατυπα αντιψυχωσικα φαρμακα με πολυ καλα αποτελεσματα.Η σχιζοφρενεια στους νεαρους ενηλικες εστω κι αν πολλες φορες υπαρχουν καποια εμφανη συμπτωματα διαταραχης ξεκιναει με ενα οξυ ψυχωσικο επεισοδιο. Στα παιδια αναπτυσσεται σταδιακα συχνα προηγειται αναπτυξιακη διαταραχη, οπως επιβραδυνση στις κινησεις και στην ομιλια και στις λεκτικες ικανοτητες. Τετοιες δυσλειτουργιες συχνα σχετιζονται με σοβαροτερες εγκεφαλικες ανωμαλιες. Τα κριτηρια για διαγνωση ειναι τα ιδια με τους ενηλικες με μονη διαφορα οτι πρεπει να εμφανιζονται πριν την ηλικια των 12 αντι μετα την εφηβεια η στη δεκαετια των 20 χρονων. Τα παιδια με σχιζοφρενεια συχνα βλεπουν και ακουν πραγματα που δεν υφιστανται και διακατεχονται απο περιεργες και παρανοικες σκεψεις, ιδεες και πεποιθησεις. Αλλα συμπτωματα περιλαμβανουν διασπαση προσοχης και ελλειψη συγκεντρωσης / προσηλωσης, δυσλειτουργια μνημης και λογικης, ανωμαλιες και αδυναμια στην ομιλια και την εκφραση, ατοπο και ανορμοστο συναισθημα η επιπεδη ψυχικη διαθεση, ελλειψη κοινωικοτητας και καταθλιπτικη διαθεση και οψη. Τα παιδια με σχιζοφρενεια μπορει να γελουν με δυσαρεστα πραγματα και καταστασεις, να εχουν ελλειψη οπτικης επαφης η ανεπαρκεια και να εχουν μειωμενη γλωσσα του σωματος και ελλειψη εκφρασης του προσωπου.Η παιδικη σχιζοφρενεια πρεπει να διαχωριζεται απο τον αυτισμο που εμφανιζεται συνηθως μεχρι το τριτο ετος της ηλικιας ενος παιδιου, απο τον τυπο μιας βραχειας ψυχωσης η επεισοδιου. Εφηβοι με διπολικη διαταραχη που εκδηλωνεται με μανιακο επεισοδιο μπορει συχνα να διαγνωστουν λανθασμενα με σχιζοφρενεια. Παιδια που εχουν πεσει θυματα κακοποιησης μπορει συχνα να νομιζουν οτι ακουν τη φωνη η βλεπουν την εικονα του βασανιστη τους. Ερευνες εχουν δειξει οτι υπαρχει βεβαια συσχετισμος μεταξυ παιδικης κακοποιησης και σχιζοφρενειας αλλα διαφορετικα αποτελεσματα μελετων δεν αποδεικνυουν κατι τετοιο.Κυριοτερα αιτια εντοπιζονται στο χαρακτηρισμο της σχιζοφρενειας ως νευροαναπτυξιακη διαταραχη που χαρακτηριζεται απο γενετικη προδιαθεση, προγεννητικη προσβολη που εμποδιζει την αναπτυξη του εγκεφαλου και δραματικες η αγχωδεις καταστασεις. Προγεννητικες προσβολες μπορει να περιλαμβανουν ιωσεις και μολυνσεις, οπως γριπη στη μητερα το δευτερο τριμηνο, λιμο/ πεινα, ελλειψη οξυγονου κατα τη διαρκεια της γεννησης/ τοκετου και ελλειψη θεραπειας στην μη συμβατοτητα του αιματος.Τελος τα παιδια με σχιζοφρενεια μοιραζονται τις ιδιες ανωμαλιες στη δομη, φυσιολογια και νευρολογια του εγκεφαλου καθως και νευροψυχολογικες δυσλειτουργιες με τους ενηλικες που εχουν σχιζοφρενεια.ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ1.)US DHHS. Children and mental health (Chapter 3). In: Mental health: a report of the Surgeon General. Rockville, MD: U.S. Department of Health and Human Services, Substance Abuse and Mental Health Services Administration, Center for Mental Health Services, National Institutes of Health, National Institute of Mental Health, 1999; 123-220. http://www.surgeongeneral.gov/library/ mentalhealth/chapter3/sec1.html2.)NIMH Schizophrenia publications.3.)Nicolson R, Rapoport JL. Childhood onset schizophrenia: rare but worth studying. Biological Psychiatry, 1999; 46: 1418-28.4.)World Health Organization. The World health report 2001mental health: new understanding, new hope. Geneva: World Health Organization, 2001.5.) American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with schizophrenia. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 1997; 36(10): 177S-93S.6.)Rapoport JL. Childhood onset of "adult" pathology: clinical and research advances. Washington, DC: American Psychiatric Press, Inc., 2000.7.)American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Practice parameters for the assessment and treatment of children, adolescents and adults with autism and other pervasive developmental disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 1999; 38(12): 32S-54S.8.)Giedd JN, Blumenthal J, Jeffries NO, Castellanos FX, Liu H, Zijdenbos A, Paus T, Evans AC, Rapoport JL. Brain development during childhood and adolescence: a longitudinal MRI study. Nature Neuroscience, 1999; 2(10): 861-3.9.)Rapoport JL, Giedd JN, Blumenthal J, Hamburger S, Jeffries N, Fernandez T, Nicolson R, Bedwell J, Lenane M, Zijdenbos A, Paus T, Evans A. Progressive cortical change during adolescence in childhood-onset schizophrenia: a longitudinal magnetic resonance imaging study. Archives of General Psychiatry, 1999; 56(7): 649-54.10.)Thompson P, Vidal C, Giedd JN, Gochman P, Blumenthal J, Nicolson R, Toga AW, Rapoport JL. Mapping adolescent brain change reveals dynamic wave of accelerated gray matter loss in very early-onset schizophrenia. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2001; 98(20): 11650-5.11 .)Asarnow RF, Nuechterlein KH, Fogelson D, Subotnik KL, Payne DA, Russell AT, Asamen J, Kuppinger H, Kendler KS. Schizophrenia and schizophrenia-spectrum personality disorders in the first-degree relatives of children with schizophrenia: the UCLA family study. Archives of General Psychiatry, 2001; 58(6): 581-8.12.)http://www.nimh.nih.gov/ (National Institute of Mental Health).Πηγή: www.e-psychology.gr
Διδάκτωρ Σχολής Ψυχολογίας & Επιστημών της Αγωγής Παν/μίου Γενεύης~Εξειδίκευση: Εκπ/ση Τυφλών. τ.Σχολ. Σύμβουλος ΕΑΕ Αν.Αττικής, Β΄Αθήνας, Κυκλάδων & ΔΕ Ιλίου & Αν.Αττικής. Στο ιστολόγιο περιλαμβάνονται πληροφορίες, άρθρα, εγκύκλιοι & υλικό εκπαιδευτικού περιεχομένου Γενικής & Ειδ. Αγωγής, Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Β/θμιας Εκπ/σης, καθώς επίσης θέματα γονέων, εκπαιδευτικών, επικαιρότητας & ψυχικής υγείας-αυτοβελτίωσης.