Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου 2011

ΥΠΕΠΘ - ΔΤ: Ομιλία της Υπουργού Παιδείας, Άννας Διαμαντοπούλου, στη Βουλή σε ερώτηση του Προέδρου του Συνασπισμού για την έναρξη της σχολικής χρονιάς



Δελτίο Τύπου
02/09/2011


Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου, στη Βουλή σε ερώτηση του Προέδρου του Συνασπισμού για την έναρξη της σχολικής χρονιάς

(απομαγνητοφωνημένο κείμενο)


Κύριε Πρόεδρε,

Με την περιγραφή των όσων είπατε, η οποία είναι αληθής, νομίζω και μόνος σας απαντήσατε στο γιατί κάθε χρόνο είναι και πιο δύσκολα τα πράγματα. Δεν μπορώ να μη συμφωνήσω μαζί σας ότι υπάρχουν 20.000 συνταξιοδοτήσεις, μέσα σε 2 χρόνια και οι προσλήψεις δεν ξεπερνούν τις 3.000.

Με δεδομένο ότι υπήρχαν πολλά κενά και ότι ο χώρος της Εκπαίδευσης απασχολεί μεγάλο αριθμό εργαζομένων, που μπορεί να έχουν προβλήματα -να φεύγουν στη διάρκεια της χρονιάς, να έχουν αναρρωτικές, να δημιουργούνται συνεχώς κενά- πράγματι, η απάντηση για το πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία είναι δύσκολη. Τη δυσκολία αυτή αποτυπώσαμε πέρυσι και φέτος εγώ και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου.

Ξεκινώ από την τελευταία ερώτησή σας για το θέμα των μεταφορών, το θέμα των σχολικών επιτροπών και το θέμα των καθαριστριών. Στο Υπουργείο Εσωτερικών έχει γίνει η προετοιμασία –από φέτος η μεταφορά μεταφέρθηκε στους Δήμους.

Όλη τη μεταβατική περίοδο εξασφαλίστηκε θεσμικά η δυνατότητα των συμβάσεων και το αντίστοιχο ποσό των 140 εκατομμυρίων ευρώ. Στις σχολικές επιτροπές αυτή τη στιγμή μεταβιβάζεται ποσό 80 εκατομμυρίων, ώστε να μπορούν να αντιμετωπιστούν όλα τα έξοδα της χρονιάς, με στόχο το ποσό αυτό να φτάσει στα 110 εκατομμύρια. Πέρυσι το συνολικό ποσό ήταν 95 εκατομμύρια και είναι αλήθεια ότι είχαμε προβλήματα.

Στο θέμα της οργάνωσης των σπουδών, υπάρχουν τα ζητήματα που αφορούν στην ποιοτική αναβάθμιση. Είναι τα πιλοτικά προγράμματα, που ξεκινούν φέτος σε 960 σχολεία, τα οποία θα λειτουργήσουν με τα νέα μαθήματα. Πέρυσι είχαμε 800 σχολεία. Ειδικά για το θέμα της Γλώσσας, υπάρχουν 500 τμήματα προετοιμασίας για τα παιδιά των μεταναστών. Για τους μετανάστες υπάρχουν τάξεις υποδοχής και στις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ).

Για τα παιδιά που δίνουν εξετάσεις υπάρχει από φέτος ουσιαστικά ατομικό ηλεκτρονικό φροντιστήριο. Μέσα στο καλοκαίρι η ιστοσελίδα είχε 370.000 «χτυπήματα» από μαθητές του Λυκείου.

Έρχομαι στα βιβλία τα οποία είναι ένα χρόνιο πρόβλημα. Όταν ανέλαβα, ο Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) είχε 50 υπαλλήλους για 220 θέσεις. Γνωρίζετε το πρόβλημα, όπως ότι και οι μισοί από αυτούς συνταξιοδοτήθηκαν. Έγινε τεράστια προσπάθεια και η πρώτη θεσμική επιλογή ήταν να αναδιαρθρώσουμε τον Οργανισμό από τη νέα χρονιά.

Όμως, κύριε Πρόεδρε, για να βγουν τα βιβλία χρειάζεται χαρτί. Έγινε ο διαγωνισμός χαρτιού νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, τον Οκτώβριο του 2010. Και τον Μάρτιο του 2011 υπήρξε αποτέλεσμα με τρεις μειοδότες, που θα προμήθευαν το χαρτί. Το αποτέλεσμα θα έπρεπε να πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για να έχουμε τη σύμφωνη γνώμη του. Υπήρξαν προβλήματα, υπήρξε αρνητική απόφαση με συγκεκριμένες παρατηρήσεις. Έγινε, όπως πάντα, ανάκληση και παραπέμφθηκε για να υπάρξει απόφαση σε δευτεροβάθμιο επίπεδο.

Εδώ, λοιπόν, θα ήθελα να πω στην Βουλή των Ελλήνων ότι υπήρξε η εκδίκαση της απόφασης στο τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, υπό τον κύριο Αγγελάρα, στις 06/05 και η απόφαση έφτασε στον ΟΕΔΒ στις 19/07! Έκανα απελπισμένες προσπάθειες. Επικοινώνησα προφορικά και γραπτά, με τον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κύριο Αγγελάρα, και τον Αντιπρόεδρο, κάνοντας σαφές ότι δεν έχει σημασία αν είναι θετική ή αρνητική απόφαση, αλλά ότι έπρεπε να βγει, γιατί κάθε μέρα καθυστέρησης σήμαινε εκατοντάδες χιλιάδες βιβλία, που θα καθυστερούσαν να φτάσουν στα σχολεία το Σεπτέμβριο.

Παρά τις επίμονες παρεμβάσεις μου, η απόφαση καθυστέρησε το διάστημα που προανέφερα. Εν μέσω θέρους, με αδιέξοδα -γιατί δεν μπορούσε να γίνει νέος διαγωνισμός- θα φτάναμε στην επόμενη χρονιά. Το γιατί και το ποιος φταίει έχει πολύ μικρή σημασία για το αποτέλεσμα και το πώς θα το αντιμετωπίσουμε.

Θέλω να πω ενώπιον της Βουλής ότι κανένας δεν μπορεί, χωρίς να απολογείται για τις ευθύνες του, να υπονομεύει την κοινωνία. Για αυτό και έχω στείλει όλα τα στοιχεία στον Υπουργό Δικαιοσύνης και έχω ζητήσει να πάρει τις απαιτούμενες πρωτοβουλίες. Δεν μπορεί επί δυόμιση μήνες να μην βγαίνει απόφαση, όταν είναι γνωστό ότι αφορά τα βιβλία των παιδιών και ότι δεν είχε καμία άλλη δυνατότητα το Υπουργείο Παιδείας. Χρησιμοποιήσαμε το Εθνικό Τυπογραφείο, χρησιμοποιήσαμε τα Στρατιωτικά τυπογραφεία, δώσαμε όλα τα βιβλία με το χαρτί που υπήρχε στις αποθήκες. Από εκεί και πέρα, νομικά και θεσμικά, δεν υπήρχε καμία άλλη δυνατότητα.

Για το πώς θα αντιμετωπίσουμε αυτό το πρώτο διάστημα, που θα υπάρξει μικρός αριθμός διανεμόμενων βιβλίων, έχουμε δώσει εντολές που αφορούν μεταξύ άλλων και στη χρήση του ψηφιακού σχολείου. Όλα τα βιβλία σήμερα είναι ψηφιακά- ξέρετε ότι το 75% των νοικοκυρών έχει ηλεκτρονικούς υπολογιστές, όχι πάντα με χρήση διαδικτύου. Για αυτό το κάθε παιδί θα έχει dvd. Θα υπάρξει υποστήριξη των σχολείων και πολύ αναλυτικές οδηγίες. Έχουν γίνει ήδη οι επαφές με τους Περιφερειακούς Διευθυντές.

Τέλος το πιο σημαντικό θέμα, αν θα υπάρξουν δάσκαλοι στις τάξεις με τα κενά που έχουμε. Έγινε μία τεράστια προσπάθεια, μέρα τη μέρα, σχολείο το σχολείο, με επικεφαλής τον Γενικό Γραμματέα, που έκανε σημαντική δουλειά όλο αυτό το διάστημα. Με αλλαγές προγραμμάτων, με τη σωστή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, με τον εξορθολογισμό, με το να βρίσκεται ο κάθε εκπαιδευτικός στο σχολείο του, με την δυνατότητα να υπερβούμε κάθε όριο που είχαμε στην οικονομική πολιτική, για να έχουμε αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, πιστεύω ότι φέτος τα σχολεία θα λειτουργήσουν.

Να σας πω μόνο δύο στοιχεία, κύριε Πρόεδρε, για να κατανοήσετε τη συνθετότητα του προβλήματος. Δεν είναι μόνο το θέμα των διορισμών. Θέλω να κάνω σαφές ότι δεν αλλάζει ο αριθμός των μαθητών στην τάξη, ότι έχουμε κάνει την καλύτερη δυνατή διαχείριση, ώστε το προσωπικό να είναι στο σχολείο του, και ότι οι αναπληρωτές που έχουμε τη δυνατότητα να πάρουμε θα καλύψουν τα κενά. Σας δίνω τα στοιχεία: Την προηγούμενη εβδομάδα, έγιναν οι λίγοι διορισμοί, οι 600. Από αυτούς οι 120 έγιναν στην περιοχή με τα μεγαλύτερα προβλήματα, στο Νότιο Αιγαίο, όπου έχουμε πολύ μεγάλες δυσκολίες στελέχωσης. Μέσα σε δύο ημέρες, από τους 120 εκπαιδευτικούς, το 31% δήλωσε επαπειλούμενη κύηση ή ανατροφή τέκνων και έφυγε από τον προγραμματισμό. Το 30% των δασκάλων δεν απεδέχθη το διορισμό του φέτος, πρέπει λοιπόν να προχωρήσουμε στην αναπλήρωση τους. Είναι λοιπόν ένα πολύ δύσκολο πρόβλημα. Οι ανθρώπινοι πόροι που έχουμε στη διάθεση μας είναι αυτοί, μακάρι να είχαμε όσους θέλαμε, αλλά πρέπει να πω ότι υπάρχουν ανορθολογισμοί δεκαετιών. Αυτό σημαίνει περιοχές με υπεράριθμο προσωπικό, περιοχές με πολύ μεγάλα κενά, και μετακίνηση ανθρώπων από τη μία περιοχή στην άλλη που έχει πολλά προβλήματα.

Μέσα στην κρίση, ξέρουμε όλοι καλά, έχουμε μείωση των αποδοχών των εκπαιδευτικών. Είναι δύσκολο το Υπουργείο και να διαχειριστεί την προτεραιότητα να έχει δάσκαλο αλλά και να κατανοήσει τις ανάγκες του δασκάλου. Είναι ένα πολύ δύσκολο δίλημμα, το οποίο νομίζω ότι το έχουμε λύσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Θα διαβάσω από την εφημερίδα «Αυγή» μια φράση που είναι και ένα τελευταίο αντίο για έναν από τους μεγαλύτερους πολιτικούς που πέρασαν από την Ελλάδα, τον Λεωνίδα Κύρκο: «όχι βία και μισαλλοδοξία».

Και σήμερα από την απάντησή σας και χθες σε συνέντευξή σας, αφού αναφερθήκατε με υβριστικό τρόπο στις προθέσεις και τις δράσεις των Υπουργών της κυβέρνησης, καταλήξατε ότι εσείς βεβαίως συμφωνείτε με τις κινητοποιήσεις, γιατί στόχος σας είναι να ανατραπεί η κυβέρνηση. Στη Δημοκρατία οι κυβερνήσεις δεν ανατρέπονται. Γίνονται εκλογές και αλλάζουν τα πράγματα.

Επειδή η χρονιά είναι ιδιαίτερα δύσκολη, να τονίσω ότι, η μεγάλη προσπάθεια σε αυτή τη χρονική στιγμή, γίνεται με τον εκπαιδευτικό σε όλα τα επίπεδα. Θέλω να σας θυμίσω ότι και πέρυσι δυνάμεις της παράταξής σας έκαναν ό,τι μπορούσαν για να δημιουργήσουν αναταραχή και να κλείσουν τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

Θέλω να θυμίσω ότι εκτός από τα βιβλία και τις υποδομές, που είναι σημαντικά θέματα, υπάρχουν και άλλα εξίσου σημαντικά. Έχουμε νέα προγράμματα σπουδών, το Νέο Λύκειο, το Τεχνολογικό Λύκειο, ξεκίνησε ο θεσμός της αξιολόγησης, που είχε σταματήσει εδώ και 35 χρόνια. Να σας θυμίσω με ποιον τρόπο την αντιμετωπίσατε. Έγιναν βίαια επεισόδια, ώστε να μην συμμετάσχουν σχολεία στο θεσμό, σχολεία που οδηγήθηκαν σε καταλήψεις με απαράδεκτα συνθήματα, που δεν είχαν σχέση με την πραγματικότητα, όπως συμβαίνει και σήμερα.

Σήμερα, κύριε Πρόεδρε του Συνασπισμού, θα ήθελα να εξηγήσετε στους φοιτητές, στους οποίους απευθύνεστε, γιατί το νομοσχέδιο δεν υποστηρίζει απολύτως τη δημόσια Παιδεία.

Γιατί όλα αυτά τα ψέματα; Ότι δεν θα δίνονται συγγράμματα, ότι θα έχουμε δίδακτρα, ότι θα έχουμε εταιρείες στα Πανεπιστήμια; Άθλια ψέματα, που θέλουν να παραπλανήσουν τους νέους ανθρώπους.

Σε μια πολύ δύσκολη εποχή για τη χώρα είναι σαφές ότι τα κόμματα ξεκινούν από διαφορετικές αφετηρίες – αυτό είναι Δημοκρατία. Έχουμε διαφορετικές διαδρομές και διαφορετικού στόχους. Στην πορεία, όμως, υπάρχει ανάγκη να συνεργαστούμε προς όφελος της κοινωνίας. Για αυτό, κύριε Τσίπρα, κάνω έκκληση για ανοικτά Πανεπιστήμια, ανοικτά σχολεία, σε όλα τα επίπεδα.

Να συγκρουστούμε μέσα στη Βουλή, ιδεολογικά και με επιχειρήματα, αλλά να μην θυσιάσετε το μέλλον των φοιτητών –ούτε μια ώρα παράδοσης, ούτε ένα εξάμηνο- για κομματικά συμφέροντα και για παραταξιακά συμφέροντα συνδικαλιστικών οργανώσεων.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου