Δελτίο Τύπου 04/07/2011
Σημεία από τη συνέντευξη του Ειδικού Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Βασίλη Παπάζογλου, στην πρωινή εκπομπή της ΝΕΤ
Σχετικά με την αξιολόγηση
Ειδ. Γραμματέας: Η αξιολόγηση - η οποία αφορά και μένα ως καθηγητή- θα γίνεται στους μόνιμους καθηγητές, στους καθηγητές πρώτης βαθμίδας. Όταν κάποιος πρωτομπεί στο Πανεπιστήμιο είναι σε μία χαμηλότερη βαθμίδα, ζητάει την εξέλιξή του, αν είναι καλός εξελίσσεται, μετά ζητάει πάλι την εξέλιξή του και αν είναι καλός πάλι εξελίσσεται. Φτάνει κάποια στιγμή στην βαθμίδα του καθηγητή που είναι η υψηλότερη βαθμίδα. Υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις, που όταν κάποιος καθηγητής φτάνει σε αυτήν την βαθμίδα επαναπαύεται, κάνει και δουλειές εκτός και δεν συγκεντρώνεται μέσα στο Πανεπιστήμιο. Επομένως, αυτό το οποίο προτείνουμε με το υπό κατάρτιση προσχέδιο του νομοσχέδιο, είναι οι καθηγητές πρώτης βαθμίδας, ανά 5ετία, να αξιολογούνται και αυτοί από έγκριτους Πανεπιστημιακούς.
Ποιοί είναι αυτοί οι έγκριτοι Πανεπιστημιακοί; Είναι οι ίδιοι Πανεπιστημιακοί οι οποίοι θα κάνουν και τις εξελίξεις πλέον, θα κάνουν και τις εκλογές. Θα υπάρχει σε κάθε Ίδρυμα ένα μητρώο, το οποίο θα κάνει το ίδιο το Ίδρυμα, και από εκεί, ο Κοσμήτορας της κάθε Σχολής, θα επιλέγει, ανάλογα με το γνωστικό αντικείμενο του καθηγητή, τους ανθρώπους οι οποίοι θα αξιολογούν τους μόνιμους καθηγητές τόσο στο ερευνητικό έργο όσο και το εκπαιδευτικό τους έργο.
Δημοσιογράφος: Ψάχνοντας βρήκα ότι υπάρχει η αξιολόγηση των καθηγητών και από τα ίδια τα Ιδρύματα.
Ειδ. Γραμματέας: Βεβαίως. Η αξιολόγηση των καθηγητών από τα ίδια τα Ιδρύματα αφορά κυρίως το εκπαιδευτικό έργο. Δηλαδή όταν κάνει κάποιος ένα μάθημα μοιράζονται ερωτηματολόγια στους φοιτητές οι οποίοι λένε αν είναι επαρκής ο καθηγητής, αν βοηθάει τους φοιτητές, αν κάνει καλά το μάθημά του, αν οι σημειώσεις που έχει γράψει είναι επαρκείς κ.ο.κ. Αυτό βεβαίως εναπόκειται στο πώς θα το κάνει κάθε Ίδρυμα. Από εκεί και πέρα για το ερευνητικό κομμάτι, πρέπει να έχουμε και την έξωθεν καλή μαρτυρία, τουλάχιστον στα πρώτα στάδια εφαρμογής του νέου πλαισίου.
Οι υπάρχοντες λέκτορες θα συνεχίσουν κανονικά, αλλά και αυτοί που δεν έχουν ακόμα διοριστεί, θα μπουν ως λέκτορες στα Πανεπιστήμια, θα εξελιχθούν στην βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή και από εκεί και πέρα θα ενταχθούν στις διατάξεις του νέου Νόμου.
Σχετικά με το χρόνο φοίτησης
Δημοσιογράφος: Για το χρόνο των σπουδών, θα υπάρχουν και μονοετείς σπουδές;
Ειδ. Γραμματέας: Όχι! Εδώ υπάρχει πολλή παραφιλολογία. Αυτό το οποίο κάνει το προσχέδιο Νόμου - σύμφωνα και με τον ευρωπαϊκό χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης- είναι ότι το πρώτο πτυχίο μπορεί να αποκτηθεί με 180 ακαδημαϊκές μονάδες. Τι θα πει αυτό; Ότι μπορεί ένας φοιτητής να πάρει πτυχίο στα 3 χρόνια. Αυτό δεν το επιβάλλει ο Νόμος. Λέει ότι είναι δυνατόν. Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα Ιδρύματα μπορούν να συμφωνήσουν μεταξύ τους ότι, για παράδειγμα το τμήμα της Φυσικής ή της Θεολογίας, δεν απαιτεί 4 χρόνια για την ολοκλήρωση των σπουδών αλλά 3.
Δημοσιογράφος: Ποιός θα το αποφασίζει; Τα ίδια τα Ιδρύματα;
Ειδ. Γραμματέας: Τα ίδια τα Ιδρύματα. Αλλά θα πρέπει όλα τα Ιδρύματα με ομοειδείς σπουδές να καταλήξουν στην ίδια απόφαση, γιατί αλλιώς θα έχουμε σπουδές πολλών ταχυτήτων. Θα πρέπει, λοιπόν, να συμφωνήσουν. Αν συμφωνήσουν το Υπουργείο δεν έχει κανένα λόγο να τους το απαγορεύσει.
Δημοσιογράφος: Για τα μονοετή και διετή προγράμματα τι προβλέπεται;
Ειδ. Γραμματέας: Μία άλλη καινοτομία που εισάγει το νομοσχέδιο είναι οι σπουδές σύντομου κύκλου. Πρόκειται για μονοετείς ή διετείς, - αυτό ισχύει σε όλη την Ευρώπη – δεν χρειάζονται εισαγωγικές εξετάσεις, και απευθύνονται κυρίως στα παιδιά της περιφέρειας, στην οποία ανήκει το Ίδρυμα και σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα.
Δημοσιογράφος: Δεν παίρνεις πτυχίο δηλαδή;
Ειδ. Γραμματέας: Όχι! Δεν είναι πτυχίο. Είναι ένα δίπλωμα σύντομου κύκλου.
Δημοσιογράφος: Με φοβίζει αυτό. Οδηγεί φοβούμαι σε απαξίωση του δημοσίου Πανεπιστήμιου ξέρετε…
Ειδ. Γραμματέας: Το αντίθετο! Όχι μόνο δεν οδηγείται σε απαξίωση, αλλά στόχος είναι με τις αλλαγές τις οποίες προτείνουμε να δούμε με μεγάλη περηφάνια την επομένη δεκαετία –δεν λέω πιο νωρίς- τα ελληνικά Πανεπιστήμια να φιγουράρουν στα καλύτερα του κόσμου.
Δημοσιογράφος: Τι θα γίνει με τους αιώνιους φοιτητές;
Ειδ. Γραμματέας: Είναι προφανές ότι δεν πρόκειται να θιγούν οι υπάρχοντες φοιτητές. Δηλαδή για αυτούς που είναι τώρα στο Πανεπιστήμιο και στο ΤΕΙ υπάρχει ήδη νομοθεσία για το πότε πρέπει να τελειώσουν τις σπουδές τους και αυτό δεν αλλάζει. Μιλάμε για τους νέους φοιτητές που θα μπουν στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ το νέο ακαδημαϊκό έτος. Αυτοί υποχρεούνται κάθε εξάμηνο να εγγράφονται, κάτι το οποίο - όσο και να σας κάνει εντύπωση-, δεν συμβαίνει σήμερα σε πάρα πολλά Ιδρύματα της χώρας μας.
Αν δεν εγγραφούν σε 2 συνεχόμενα εξάμηνα, θα διαγράφονται αυτομάτως. Από την άλλη αν ο χρόνος σπουδών είναι 4 χρόνια για να ολοκληρώσει το πρόγραμμα σπουδών ένας φοιτητής, έχει άλλα 2 χρόνια και από εκεί και πέρα για το κράτος δεν θεωρείται φοιτητής και επαφίεται πλέον στον εσωτερικό κανονισμό του Ιδρύματος να ορίσει τους όρους και τις προϋποθέσεις βάσει των οποίων ο φοιτητής θα συνεχίσει στο Πανεπιστήμιο. Μας είπαν ότι δεν σκεφτόμαστε τους εργαζόμενους φοιτητές. Βεβαίως και τους σκεφτόμαστε για αυτό υπάρχει και ο θεσμός του «φοιτητή μερικής φοίτησης», που θα έχει διπλάσιο χρόνο φοίτησης.
Σχετικά με το άσυλο
Δημοσιογράφος: Για το άσυλο ακούσαμε ότι μπορεί κανείς να καταγγείλει ότι συμβαίνει κάτι σε ένα Πανεπιστήμιο και η Αστυνομία να αποφασίσει αν θα μπει μέσα ή όχι.
Ειδ. Γραμματέας: Ας υποθέσουμε ότι κάτι συμβαίνει στο σπίτι σας και κάποιος το καταγγέλλει, θα μπορέσει να μπει η Αστυνομία αν δεν ρωτήσει εσάς που είστε η ιδιοκτήτρια; Προφανώς όχι! Έτσι είναι η Νομοθεσία, θα ρωτήσει τον «ιδιοκτήτη». Επομένως στην συγκεκριμένη περίπτωση θα ρωτήσει τον προϊστάμενο, δηλαδή τον Πρύτανη.
Δημοσιογράφος: Θεωρείτε ότι δεν θα αλλάξει κάτι σε αυτό που λέμε άσυλο; Οφείλω να ομολογήσω βέβαια ότι δεν υπάρχει σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη κάτι τέτοιο, αλλά εδώ είναι κεκτημένο.
Ειδ. Γραμματέας: Το άσυλο μπήκε στο νόμο- πλαίσιο το 1982 ως απόρροια του τι έγινε την περίοδο της χούντας. Δεν υπήρχε προηγουμένως. Αυτό που λέει το Σύνταγμα είναι ότι η ελεύθερη διακίνηση ιδεών πρέπει να είναι πραγματικά ελεύθερη μέσα στα Ιδρύματα.
Δημοσιογράφος: Αν ο Πρύτανης έδινε εντολή με τον ισχύον νόμο να μπουν θα έμπαιναν. Γιατί να αλλάξει ο νόμος;
Ειδ. Γραμματέας: Δεν είναι ο Πρύτανης σήμερα, είναι το Πρυτανικό Συμβούλιο. Δεν είναι χωροταξικό το θέμα του ασύλου, πάμε πραγματικά στην ουσία του ασύλου και ποια είναι η ουσία; Η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών. Να μπορεί κανείς, ο οποιοσδήποτε, να εκφράσει τις ιδέες του. Αυτό, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, δεν μπορεί να γίνει σήμερα.
Σχετικά με τα οικονομικά των Ιδρυμάτων
Δημοσιογράφος: Θα υπάρχουν «μάνατζερ» στα Πανεπιστήμια οι οποίοι θα διαχειρίζονται τα οικονομικά του Πανεπιστημίου;
Ειδ. Γραμματέας: Όχι! Υπεύθυνος για τα οικονομικά των Πανεπιστημίων θα είναι ο Πρύτανης και το Συμβούλιο το οποίο εκλέγεται εξ’ ολοκλήρου από την ακαδημαϊκή κοινότητα και δεν διορίζεται από κανέναν! Τα εσωτερικά μέλη του Συμβουλίου εκλέγονται από το σύνολο της Πανεπιστημιακής κοινότητας και τα εξωτερικά μέλη εκλέγονται από τους εξωτερικούς.
Σε καμία περίπτωση δεν καταργείται το δημόσιο Πανεπιστήμιο και η δημόσια χρηματοδότηση. Δεν αποποιείται η ελληνική Πολιτεία τη δημόσια χρηματοδότηση. Αυτό που θέλει είναι να αυξήσει τη διαφάνεια στην χρηματοδότηση. Θα υπάρχει μια ανεξάρτητη αρχή, η οποία με βάση την εθνική στρατηγική για την Παιδεία -που ο εκάστοτε Υπουργός Παιδείας θα συντάσσει ανά 4ετία- και με βάση τη συνολική χρηματοδότηση για την Ανώτατη Εκπαίδευση, θα έρχεται σε συνεννόηση με τα Ιδρύματα, ώστε πάντα σύμφωνα με τους γενικούς στρατηγικούς στόχους να καταλήγουν σε έναν 4ετή προγραμματισμό χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων.
Ο προγραμματισμός αυτός θα στηρίζεται, τόσο στις λειτουργικές ανάγκες, όσο και σε συγκεκριμένους δείκτες ποιότητας που θα αποφασίζουν από κοινού Πολιτεία και Ιδρύματα. Η Ανεξάρτητη Αρχή, μετά την διαδικασία που θα κάνει με όλα τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας, θα προτείνει, θα εισηγείται στον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας και εκείνος θα αποφασίζει για την χρηματοδότηση.
Δημοσιογράφος: Από ό,τι καταλάβαμε, αυτή η Ανεξάρτητη Αρχή θα αξιολογεί τα Ιδρύματα και ανάλογα με την αξιολόγηση θα δίνει περισσότερα χρήματα από ότι σε κάποια άλλα;
Ειδ. Γραμματέας: Όχι! Να γίνω πιο σαφής! Θα συμφωνούνται μεταξύ Πολιτείας και του κάθε Ιδρύματος συγκεκριμένοι δείκτες ποιότητας. Βάση αυτών των δεικτών ποιότητας θα δίνεται μία πρόσθετη χρηματοδότηση στα Ιδρύματα εφόσον επιτευχθούν. Η ύπαρξη της ανεξάρτητης Αρχής είναι ένας θεμελιώδης κανόνας για τη διαφάνεια της χρηματοδότησης.
Δημοσιογράφος: Θα είναι νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου ή ιδιωτικού;
Ειδ. Γραμματέας: Βεβαίως δημοσίου όπως προβλέπει το Σύνταγμα.
Δημοσιογράφος: Τα συγγράμματα ποιος θα τα πληρώνει;
Ειδ. Γραμματέας: Η Πολιτεία θα πληρώνει τα συγγράμματα όπως γινόταν. Απλώς μειώνεται ο αριθμός των συγγραμμάτων που μπορεί να πάρει ο φοιτητής σε κάθε μάθημα.
Σχετικά με τις εστίες:
Ειδ. Γραμματέας: Οι εστίες παραμένουν στο Δημόσιο όπως είναι. Δεν υπάρχει καμία αλλαγή σε αυτό.
Σχετικά με το νέο χάρτη στην Ανώτατη Εκπαίδευση:
Δημοσιογράφος: Θα υπάρξουν καταργήσεις ή συγχωνεύσεις τμημάτων ή ΑΕΙ;
Ειδ. Γραμματέας: Αυτό δεν είναι του παρόντος. Σίγουρα θα υπάρξει μία μεγάλη συζήτηση από το φθινόπωρο με όλα τα Ιδρύματα και με μία επιτροπή, υπό τον Πρόεδρο του ΕΣΥΠ, που θα συζητήσουμε πώς θα γίνει ο νέος χωροταξικός και θεματικός χάρτης της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Δημοσιογράφος: Είστε ανοιχτοί ακόμα σε διάλογο;
Ειδ. Γραμματέας: Βεβαιότατα! Και για αυτό ακριβώς σήμερα η Υπουργός στέλνει το προσχέδιο του Νόμου, σε όλους τους Πρυτάνεις, τους Προέδρους ΤΕΙ, στις συνδικαλιστικές οργανώσεις και τον πρόεδρο της ανεξάρτητης αρχής της ΑΔΙΠ.
Διδάκτωρ Σχολής Ψυχολογίας & Επιστημών της Αγωγής Παν/μίου Γενεύης~Εξειδίκευση: Εκπ/ση Τυφλών. τ.Σχολ. Σύμβουλος ΕΑΕ Αν.Αττικής, Β΄Αθήνας, Κυκλάδων & ΔΕ Ιλίου & Αν.Αττικής. Στο ιστολόγιο περιλαμβάνονται πληροφορίες, άρθρα, εγκύκλιοι & υλικό εκπαιδευτικού περιεχομένου Γενικής & Ειδ. Αγωγής, Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Β/θμιας Εκπ/σης, καθώς επίσης θέματα γονέων, εκπαιδευτικών, επικαιρότητας & ψυχικής υγείας-αυτοβελτίωσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου